383
گزیده شناخت نامه حدیث

الموضوعات ابن جوزى و اللآلى المصنوعة، اثر سيوطى نیز بيشتر مشتمل بر احاديث ضعيف‏اند و نه ساختگى. تفاوت ننهادن ميان احاديث ضعيف و احاديث موضوع، در کنار برخى تندروى‏هاى فرقه‏اى، سبب شده تا برخى افراد، تعداد احاديث جعلى را بيش از اندازه واقعى آن تخمين بزنند. اينان، به هر کتاب حديثى به ديده شک مى‏نگرند و با ارائه چند حديث غير مقبول، کتاب‏هاى اصلى حديث را نيز نامعتبر جلوه مى‏دهند، در صورتى که تعداد احاديث موضوع خوانده شده در کتاب‏هاى معتبر، کهن و اصلى حديث، بويژه کتب اربعه شيعه، اندک است. هر چند وظيفه ما پى‏جويى اين تعداد کم است، امّا اين، بدان معنا نيست که به يک‏باره و نسنجيده، از احاديث معتبر، چشم بپوشيم و خود را از معارف اهل بيت علیهم السّلام محروم کنيم. در اين‏جا نخست به صورت گذرا به تاريخچه و سپس به انگيزه‏هاى حديث‏سازى مى‏پردازيم.

۱. تاريخچه حديث‏سازى

حديث‏سازى را مى‏توان با پيدايش حديث، هم‏عصر دانست، هر چند با توجّه به اسناد در دسترس، نمى‏توانيم احاديثى ساختگى فراوانى را در عصر نبوى نشان دهيم. از اين رو، صدر حديث: «قَدْ کثُرَتْ عَلَىَّ الْکذَابَةُ فَمَنْ کذِبَ عَلَيَّ مُتِعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأَ مَقْعَدَه مِنَ النّارِ»۱ که تنها در منابع شيعى آمده، به معناى فراوانىِ نسبى در مقايسه با پاکى مطلق لازم الرعايه در ساحت قدس پيامبر صلی الله علیه و آله و نقل حديث است.

پس از پيامبر صلی الله علیه و آله نيز شاهد برخى حديث سازى‏هاى جزئى هستيم که جريان داستان‏سرايى و منبر وعظ و ارشاد پيش از خطبه‏هاى نماز جمعه، بستر گسترش آن را فراهم کرد۲. پس از وفات بسيارى از ياران راستين پيامبر صلی الله علیه و آله و شهادت امام على علیه السّلام و سيطره

1.. مقصود عبارت «دروغ‏بندانِ بر من، بسیار شده‏اند» می‌‌باشد (ر.ک: ح ۴۳۱).

2.. در روزگار خلافت عمر، تمیمِ بن اوس دارى- مسیحی نو‏مسلمان، اجازه گرفت تا پیش از خطبه عمر در نماز جمعه، به وعظ و ارشاد مردم بپردازد. او به تدریج، برخى داستان‏هاى امّت‏هاى پیشین را نیز در سخنان خویش آورد و بدین‏سان، قصّه‏گویى رسمیت یافت و راه ورود آنچه بعدها «اسرائیلیات» نامیده ‏شد، گشوده شد (ر.ک: کنز العمّال: ج ۱۰ ص ۲۸۱ باب «القصاص»).


گزیده شناخت نامه حدیث
382

تاریخچه و انگیزه‌‌های حديث‏سازى۱

درآمد

با وجود هشدارهاى پيامبر صلی الله علیه و آله، امام على علیه السّلام و ديگر امامان علیهم السّلام، حديث‏سازان، برخى افراد زودباور را فريفتند و با پوشاندن جامه حديث به اميال و خواسته‏هاى خود، آنها را به توده مردم قبولاندند. اين احاديث ساختگى، در ابواب متفرّقى نشر يافتند و زمينه انتساب آموزه‏ها و کردار غير دينى را به ساحت مقدّس دين، فراهم آوردند. متون ساختگى، انسجام درونى دين و همنوايى دستورهاى شريعت را به هم مى‏ريزند و باورهاى اساسى دين را متزلزل مى‏سازند. تصويرهاى نادرستى که از مفاهيم دينىِ دست‏ساز و نوآورى‏هاى ناموزون برگرفته مى‏شود، در کنار خرافه‏ها و داستان‏سرايى‏ها، بدعت در دين را رقم مى‏زند و براى سال‏ها بر روح و جان افراد ديندار، سايه مى‏افکند و عناصر اصيل دين را حذف و دينى ناهمگون را جانشين دينى متعادل مى‏کند. اين ناهماهنگى و ناسازگارى، به تدريج، باور دين و مفاهيم آن را براى فرهيختگان و سپس ديگر مردمان، مشکل کرده، آنان را رنجور و يا از دين، دور مى‏سازد.

گفتنى است وجود پدیده جعل به معنای فراوانی احادیث ساختگی در عصر حاضر نیست. نياز حديث‏سازان به فضا و محیط جعل، جايگاه و مخاطبانى که سخنان مجعول را حديث بپندارند از یک سو و پایش مستمر اهل بیت و اصحاب ایشان و پالایش مکرر مجموعه های حدیث از سوی دیگر، مجالی برای فراوانی و بقای پرشمار احاديث ساختگى ننهاد. کتاب‏هاى مفصّل در این عرصه مانند موسوعة الأحاديث الضعيفة و الموضوعة،

1.. برگرفته از کتاب وضع و نقد حدیث.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1894
صفحه از 439
پرینت  ارسال به