375
گزیده شناخت نامه حدیث

۴۷۳.المستدرك على الصحيحين- به نقل از ابو اُمامه، از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله -: شام، گزيده خداوند از سرزمين‏هايش است که گزيده بندگانش را به سوى آن مى‏کشانَد. هر کس از شام به جاى ديگرى برود، به سبب ناخشنودى خداوند است و هر کس از جاى ديگر به آن‏جا در آيد، به سبب رحمت خداوند است.

۴۷۴.مسند ابن حنبل- به نقل از عمرو بن عاص -: شنيدم پيامبر خدا صلی الله علیه و آله مى‏فرمايد: «هنگامى که در خواب بودم، فرشتگان نزدم آمدند و عمود کتاب را از زير بالش من برداشتند و به شام بردند. هان! هنگام وقوع فتنه‏ها، ايمان در شام است.

۴۷۵.المعجم الأوسط- به نقل از ابن عمر از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله -: ابليس به عراق در آمد و حاجتش را گرفت. به شام در آمد، او را راندند تا به «سباق» رسيد. به مصر وارد شد و در آن‏جا تخم گذاشت و جوجه آورد و بساط خود را گسترد.

۱۱ / ۱۶

حديث‏سازى براى مبارک شمردن روز عاشورا

۴۷۶.علل الشرائع- به نقل از سليمان بن عبد اللّه‏ خزّاز کوفى از عبد اللّه‏ بن فضل هاشمى -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: اى پسر پيامبر خدا! چگونه توده مردم، روز عاشورا را روز برکت ناميدند؟
ايشان، گريست و سپس فرمود: «وقتى حسين علیه السّلام کشته شد، مردم شام، با جعل اخبار براى يزيد، به وى تقرّب جستند و بر آن پاداش مالى گرفتند و از جمله چيزهايى که برايش جعل کردند، [فضائل] روز عاشورا بود که آن را روزى مبارک، خواندند تا مردم در آن، به جاى زارى و گريه و ماتم و اندوه، شادى و خوش‏حالى و خجستگى و آمادگى نشاط داشته باشند. خداوند، ميان آنان و ما، داورى کند!».


گزیده شناخت نامه حدیث
374

۴۷۳.المستدرك على الصحيحين عن أبي أمامة عن رسول اللّه‏ صلی الله علیه و آله: الشّامُ صَفوَةُ اللّهِ مِن بِلادِهِ، يَسوقُ إلَيها صَفوَةَ عِبادِهِ. مَن خَرَجَ مِنَ الشّامِ إلى غَيرِها فَبِسَخَطِهِ، ومَن دَخَلَ مِن غَيرِها فَبِرَحمَتِهِ.۱

۴۷۴.مسند ابن حنبل عن عمرو بن العاص: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله يَقولُ: بَينا أنَا في مَنامي أتَتنِي المَلائِكَةُ، فَحَمَلَت عَمودَ الكِتابِ مِن تَحتِ وِسادَتي، فَعَمَدَت بِهِ إلَى الشّامِ، ألا فَالإِيمانُ ـ حَيثُ تَقَعُ الفِتَنُ ـ بِالشّامِ.۲

۴۷۵.المعجم الأوسط عن ابن عمر عن رسول اللّه‏ صلی الله علیه و آله: دَخَلَ إبليسُ العِراقَ فَقَضى حاجَتَهُ، ودَخَلَ الشّامَ فَطَرَدوهُ حَتّى بَلَغَ سباقَ، ودَخَلَ مِصرَ فَباضَ فيها وفَرَّخَ وبَسَطَ عَبقَرِيَّهُ۳.۴

۱۱ / ۱۶

وَضعُ الحَديثِ في بَرَكَةِ يَومِ عاشوراءَ

۴۷۶.علل الشرائع عن سليمان بن عبد اللّه‏ الخزّاز الكوفي عن عبد اللّه‏ بن الفضل الهاشمي: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ الصّادِقِ علیه السّلام: يَابنَ رَسولِ اللّه‏...، فَكَيفَ سَمَّتِ العامَّةُ يَومَ عاشوراءَ يَومَ بَرَكَةٍ؟
فَبَكى علیه السّلام ثُمَّ قالَ: لَمّا قُتِلَ الحُسَينُ علیه السّلام تَقَرَّبَ النّاسُ بِالشّامِ إلى يَزيدَ، فَوَضَعوا لَهُ الأَخبارَ، وأَخَذوا عَلَيهِ الجَوائِزَ مِنَ الأَموالِ، فَكانَ مِمّا وَضَعوا لَهُ أمرُ هذَا اليَومِ وأَنَّهُ يَومُ بَرَكَةٍ؛ لِيَعدِلَ النّاسُ فيهِ مِنَ الجَزَعِ وَالبُكاءِ وَالمُصيبَةِ وَالحُزنِ إلَى الفَرَحِ وَالسُّرورِ وَالتَّبَرُّكِ وَالاِستِعدادِ فيهِ، حَكَمَ اللّهُ بَينَنا وبَينَهُم.۵

1.. المستدرك على الصحيحين: ج ۴ ص ۵۵۵ ح ۸۵۵۵، المعجم الكبير: ج ۸ ص ۱۷۱ ح ۷۷۱۸ .

2.. مسند ابن حنبل: ج ۶ ص ۲۳۱ ح ۱۷۷۹۰، المستدرك على الصحيحين: ج ۴ ص ۵۵۵ ح ۸۵۵۴.

3.. العَبقَريّ: ضرب من البسط (لسان العرب: ج ۴ ص ۵۳۵ «عبقر»).

4.. المعجم الأوسط: ج ۶ ص ۲۸۶ ح ۶۴۳۱، المعجم الكبير: ج ۱۲ ص ۲۶۲ ح ۱۳۲۹۰.

5.. علل الشرائع: ص ۲۲۵ ح ۱، بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۲۶۹ ح ۱.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2072
صفحه از 439
پرینت  ارسال به