367
گزیده شناخت نامه حدیث

صدور تقيّه‏اى اين متون را محتمل می‌‌کند. تقیه‌‌ای برای حفاظت از اين دو فرد، تا با ارائه نظر مطابق با عقايد خلافت، از سوء ظنّ و گزند حکومت برهند.

نتیجه سخن

با توجّه به نکات پيش‏گفته به روشنى اثبات مى‏شود:

گزارش‏هاى تهمت مطلاق بودن امام حسن علیه السّلام، با ويژگى‏هاى امامت، ناسازگار و غیر قابل پذيرش است. سخنرانى امير مؤمنان علیه السّلام نيز که حکايت از ناخشنودی ایشان و اختلافش با امام حسن دارد، با مبانى اعتقادی شيعه در باره نور واحد بودن و اختلاف نداشتن امامان با یکدیگر و نیز شخصيت امام حسن علیه السّلام، ناسازگار و از این رو مردود است. از نگاه تاریخی نیز هیچ یک از مورخان و محدثان، نتوانسته اند حتی اسامی این تعداد از همسران مطلقه ادعایی را، اراده دهند. از منظر سياسى نيز سخنرانى امير مؤمنان علیه السّلام عليه جانشين خود و تضعيف رهبرى امّت و جامعه پس از خود، با مبانی سياست‏ورزى، ناسازگار است. روايات معتبر شيعى نيز با توجّه به جايگاه راوى اوّل آنها تقيّه‏اى شمرده مى‏شوند. ترويج اين شايعه در دوره بنى عبّاس براى ضربه زدن به رقباى سياسى بوده است، هرچند زمان ساختن شايعه و جاعل آن، مشخّص نيست و می‌‌تواند پیشتر باشد.

مى‏توان احتمال داد که اندک موارد طلاق همسران - که در روزگار امام حسن علیه السّلام امری عادى بوده است، دستاويز شایعه سازی و ترويج تهمت مطلاق بودن امام حسن از سوی بنى عبّاس بوده است. داستان پردازى‏هاى عجيب و ارائه ارقام فراوان طلاق نيز به وسیله قصّه‏پردازان یا عوامل حکومتى، صورت گرفته است.


گزیده شناخت نامه حدیث
366

که به گونه طبيعى، شمار فراوان همسران، فراوانى فرزندان را نيز در پى خواهد داشت. نبود فرهنگ و ابزار پيشگيرى از باردارى از یک سو و تمايل همسران ادّعايى به داشتن فرزندى از نسل پيامبر، نابه‏سامانى ادّعاى فراوانى ازدواج و طلاق امام حسن علیه السّلام را روشن مى‏کند.

۸. تلاش فراوان معاويه براى دستيابى به قدرت مطلقه با تکيه بر تبليغات بر ضدّ اهل بيت علیهم السّلام و عيب‏جويى از امام حسن علیه السّلام همراه بود. با وجود اين، هيچ گزارش تاريخى از طرح اين ادّعا در زمان معاويه و بنى اميّه، ياد نکرده است. از اين رو، مشخّص مى‏شود که اين شايعه در دوره بعد پديد آمده است.

۹. برخى اين شايعه را ساخته و پرداخته عبّاسيان، بويژه منصور دوانيقى مى‏دانند که براى جدا شدن از مبارزه متّحدان پيشين خود، يعنى سادات حسنی و قبضه کردن کامل قدرت، آن را مطرح کرده است.۱عباسیان در دوره قيام عليه بنى اميّه، با نواده امام حسن علیه السّلام یعنی محمّد بن عبد اللّه‏ بن حسن بن حسن، بيعت کرده بودند و پس از به قدرت رسیدن، نياز به تخریب امام حسن و خاندان او و توجيهى عامّه‏پسند براى بيعت‏شکنى خود داشتند. فراوانىِ اين گزارش و نشر و تمرکز بر آن در دوره قدرت يافتن بنى عبّاس، مؤيّد سوء استفاده‌‌ایشان از اين حربه براى کوتاه کردن دست رقباى خويش از قدرت است؛ ولى آغاز آن را در دوره بنى عبّاس را به صورت لزومی اثبات نمى‏کند؛ زيرا ممکن است پیش از آنان پدید آمده باشد و عباسیان آن را نشر و گسترش داده باشند.

۱۰. روايات کتاب الکافى، به نقل از امام صادق علیه السّلام و خطاب به دو تن از کسانی است که در دربار خلافت عبّاسى، منصب و مقام داشته‏اند. عبد اللّه‏ بن سنان، خزانه‏دار منصور دوانيقى۲ و يحيى بن ابى العلاء نيز قاضى رى۳ بوده است. با توجّه به تبليغات بنى عبّاس، عليه سادات حسنی و حضور اين افراد در دل حکومت و رفت و آمد آنها با مقامات بالا،

1.. ر.ک: مجموعه آثار شهید مطهّرى: ج ۱۹ ص ۲۵۵.

2.. ر.ک: رجال النجاشى: ج ۲ ص ۸ ش ۵۵۶.

3.. ر.ک: همان: ج ۱ ص ۳۰۹ ش ۳۲۵.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2069
صفحه از 439
پرینت  ارسال به