صادر شده، ديگر نمىتوان حديث ياد شده را معتبر دانست. بر اين پايه، مرحله دوم کار، آغاز مىشود و آن، يافتن مرجّحاتى براى حفظ يک سوى تعارض و حذف سوى ديگر است.
مرجّحات منصوص
روايات متعدّدى، مرجّحهايى را براى گزينش يک سوى تعارض و حذف سوى ديگر، ارائه دادهاند. اين مرجّحات در دانش اصول فقه، مقبول است. در اينجا به برخى از آنها اشاره مىکنيم:
۲ - ۱. موافقت با قرآن
موافقت و مخالفت با قرآن، گاه به عنوان يک معيار در ردّ و قبول روايت مىآيد و گاه به عنوان يک مرجّح، به شناخت طرف مقبول و محذوف در دو سوى تعارض، کمک مىکند.۱ شباهت يک سوى تعارض به قرآن و عدم اين شباهت در سوى ديگر، يک مرجّح معتبر و منصوص است. گفتنى است مقصود از شباهت و موافقت با قرآن، پيش از اين، توضيح داده شد.۲
۲ - ۲. موافقت با سنّت نبوى
در برخى موارد، يافتن قرينهاى قرآنى براى تأييد يک سوى تعارض، ميسّر نمىشود. دستور امامان علیهم السّلام در اين گونه موارد، مراجعه به سنّت پيامبر صلی الله علیه و آله است. براى نمونه، از امام رضا علیه السّلام چنين نقل شده است:
پس هر گاه دو خبر مختلف به شما رسيد، آن دو را به کتاب خدا، عرضه کنيد [و با آن بسنجيد]. هر يک را که با حلال يا حرام موجود در کتاب خدا موافق بود، به آن عمل کنيد و چنانچه در کتاب خدا نبود، آن را به سنّتهاى پيامبر صلی الله علیه و آله، عرضه کنيد. اگر درسنّت، از آن به نهى تحريمى نهى شده بود يا به امر وجوبى امر شده بود، از آن حديثى که مطابق با نهى يا امر پيامبر خدا صلی الله علیه و آله است، پيروى کنيد و آنچه در سنّت، نهى کراهتى آمده و در مقابل، خبرى مخالف آن وارد شده است، اين، رخصتى است در آنچه پيامبرخدا صلی الله علیه و آله از آن، نهىِ کراهتى کرده و حرامش نفرموده