329
گزیده شناخت نامه حدیث

فصل است و بر اين انديشه استوار است که شناخت زمينه پيدايش اختلاف، مى‏تواند به حل و بيرون آمدن از آن، کمک کند.

۱. زمينه‏ها

اختلاف ميان روايات و ادلّه احکام و ديگر آموزه‏هاى دينى، گاه به صورت بدوى و از قبيل عامّ و خاص و مطلق و مقيّد است. اين اختلاف، ساده و مطابق با سيره عقلا در محاورات عرفى، قابل حلّ است. گاه نيز نتيجه همسان‏پندارى دو موضوع شبيه هم است که با فضا و موضوع‏شناسى دقيق تاريخى و اجتماعى، تفاوت آنها و در نتيجه، لزوم اختلاف حکم آن دو، روشن مى‏شود. آنچه نيازمند تحليل‏هاى متنى و کاوش در قرينه‏هاى کلام است، اختلاف‏هايى به شکل تعارض‏هاى مستقرّ است که تنها با انديشيدن و کاربستِ مهارت‏هاى عقلى و علمى، حل مى‏شوند. آنچه در پى مى‏آيد، ناظر به زمينه‏هاى پيدايش چنين تعارض‏هاى پايدارى است.

۱ - ۱. تعدّد پرسش و معنا

زبان، به عنوان يک جلوه از فرهنگ انسانى، در روابط علمى و اجتماعى، نقش مهمّى را ايفا مى‏کند. انسان‏هاى فرهيخته و دانشمند، مى‏توانند معانى متعدّدى را در عبارت‏هايى شيوا، بيان کنند. اين مسئله، مى‏تواند به اين گونه اتّفاق بيفتد که امام علیه السّلام، جمله و دستور و توصيه‏اى به شخص و گروهى مى‏کند که ظاهر نخست آن، با مقصود اصلى و حقيقى امام علیه السّلام، متفاوت است. لايه رويين کلام، به کار کسانى مى‏آيد و لايه درونى آن، به کار کسانى ديگر و يک لايه، ناظر به حلّ يک مسئله است و لايه ديگر، مشکل ديگرى را حل مى‏کند. گاه ممکن است اين لايه رويين با حديث يا احاديث ديگر، در تعارض باشد، امّا با دقّت در قرينه‏هاى گسسته و پيوسته سخن، به ژرفاى مقصود امام علیه السّلام پى ببريم و معناى بدوى کلام را کنار مى‏گذاريم. امامان، خود به اين مسئله اشاره کرده‌‌‌اند.۱

1.. ر.ک: ح ۴۱۲.


گزیده شناخت نامه حدیث
328

اسباب اختلاف احادیث و راه حلّ تعارض۱

از ديدگاه ما، پيامبر اکرم و امامان از اهل بيتش، همگى معصوم و به دور از خطا هستند. امامان علیهم السّلام، به تصريح خود، دانش خويش را از يک منبع واحد، يعنى علم خطاناپذير الهى اخذ کرده‏اند.۲ براى نمونه، امام رضا خطاب به يونس بن عبد الرحمان، به اين موضوع تصريح داشته و فرموده است:

« ما از خدا و پيامبر او، حديث نقل مى‏کنيم و نمى‏گوييم: «فلان و بهمان [کس] گفت» تا سخنمان، متناقض باشد. سخن آخرين فرد ما، همانند سخن نخستين فرد ماست و سخن نخستين فرد ما، مؤیّد سخن آخرينِ ماست.»۳

بر اين پايه، نمى‏توانيم شاهد تعارض ميان گفتارها و کردارهاى ايشان باشيم و اگر اختلاف و تعارضى در روايات در دسترس بيابيم، ناگزيريم آن را به گونه‏اى حل کنيم يا دستِ کم يک سوى تعارض را نامعتبر و غير منتسب به معصومان بدانيم. در ميان علوم دينى، دانش اصول فقه و نيز بخشى از دانش فقه الحديث، متکفّل اين امر هستند.

آنچه در اين‏جا مى‏آيد، برگرفته از احاديث رسيده به ما در باره حلّ تعارض است. احاديثى که بر پايه درگيرى مستقيم راويان با اين مسئله و پرسش ايشان از امامان علیهم السّلام صادر شده و اکنون در دسترس هستند. دسته‏بندى اين بيان، بر پايه تقسيم‏بندى موجود در اين

1.. به قلم مترجم کتاب، عبد الهادی مسعودی.

2.. ر.ک: أهل البیت علیه السّلام در قرآن و حدیث: (ص ۴۱۱ فصل یکم: ویژگى‏هاى علمى اهل بیت / گنجوران دانش خداوند) و ص ۴۲۱ (حدیث آنها، همان حدیث پیامبر خداست).

3.. ر.ک: ح ۴۰۸.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1879
صفحه از 439
پرینت  ارسال به