که مانع از ترک سرزمين مبتلا به بيمارى طاعون است۱و برخى ديگر، در باره حکم خضاب کردن مو،۲ حرمت زراندوزى،۳ پرسش کردهاند. نقلهاى مشهور «اِختِلافُ اُمَّتي رَحمَةٌ»،۴ «مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ»۵ و «يَسعى بِذِمَّتِهِم أدناهُم»،۶ «لا جَبرَ ولا تَفويضَ ولکِن أمرٌ بَينَ أمرَينِ»،۷ «لا يَأبَى الکَرامَةَ إلاّ حِمارٌ»،۸ «عَورَةُ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ حَرامٌ»،۹ «أنتُمُ المُستَضعَفونَ بَعدي»۱۰ و «أعَوذُ بِکَ مِن شَرِّ السّامَّةِ وَ الهامَّةِ»۱۱ از نمونههاى ديگر عرضه حديث هستند.
گفتنى است سؤال از جهت صدور و وجود و عدم تقيّه را نيز مىتوان در اينجا افزود؛ مانند سؤال در باره تمام خواندن نماز در سفر مکه و مدينه۱۲ و تقسيم ارث.۱۳
۳. نيل به فهم برتر
درايت حديث، سفارش ائمّه علیهم السّلام و مورد علاقه راويان فهيم بوده است. راويان، گاه حديث را مىپذيرفتند؛ ولى کنجکاوىشان اقتضا مىکرد که آن را دقيقتر و عميقتر فرا گيرند. براى نمونه، پرسش زُراره از امام باقر علیه السّلام در باره همسانی اشراف و بزرگان عصر جاهلى با اسلام از این قبیل است.۱۴ نمونههاى ديگرى نيز هستند.۱۵
1.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۲۴.
2.. ر.ک: همان: ح ۶۳۲.
3.. معانى الأخبار: ص ۱۵۲ ح ۱.
4.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۰۰.
5.. ر.ک: همان: ح ۵۵۷.
6.. ر.ک: همان: ح ۵۸۷.
7.. التوحید: ص ۳۶۲ ح ۸.
8.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۲۱.
9.. ر.ک: همان: ح ۵۹۷.
10.. ر.ک: همان: ح ۵۸۸.
11.. معانى الأخبار: ص ۱۷۳ ح ۱.
12.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۵۸.
13.. ر.ک: همان: ح ۵۷۷.
14.. ر.ک: همان: ح ۵۶۶.
15.. ر.ک: الکافى: ج ۱ ص ۱۹۷ ح ۱۰، معانى الأخبار: ص ۱۸۱ ح ۱، وسائل الشیعة: ج ۴ ص ۵۹۹ ح ۸.