307
گزیده شناخت نامه حدیث

گفتنى است در برخى موارد، معناى حديث از محدوده درک معمول، بالاتر بود و راويان را وادار به عرضه آن بر امامان علیهم السّلام مى‏ساخت؛ مانند احاديث طينت و خلقت انسان،۱ احاديث شقاوت و سعادت،۲ احاديث علم امام و گستره آن،۳ احاديث حضور امامان علیهم السّلام بر بالين محتضر۴ و احاديث صَعْب و مُستَصعَب.۵

۴. حلّ اختلاف

نقل ناقص و نادرست متن حديث و نيز عدم نقل يا توجّه به قرينه‏ها و زمينه‏هاى صدور حديث، موجب تصوّر اختلاف شده و راويان را وادار به عرضه اين گونه روايات کرده است؛ مانند عرضه عبد السلام بن صالح هروى در باره کفّاره روزه‏خوارى،۶ ابراهيم بن محمّد هَمْدانى در باره مقدار فطريه،۷ على بن مهزيار در باره قصر و اتمام نماز در حرمين۸ و عبد اللّه بن محمّد، نسبت به محل خواندن نماز نافله فجر در سفر.۹ براى اطّلاع از نمونه‏هاى ديگر، می‌‌توان به کتاب معانى الأخبار، نوشته شيخ صدوق، مراجعه کرد.۱۰

1.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۵۶۲.

2.. ر.ک: همان: ح ۶۲۲.

3.. ر.ک: همان: ح ۶۲۵.

4.. ر.ک: همان: ح ۵۵۸.

5.. ر.ک: همان: ح ۶۰۳ و ح ۶۷۴.

6.. ر.ک: همان: ح ۶۴۲.

7.. ر.ک: همان: ح ۶۶۳.

8.. ر.ک: همان: ح ۶۵۸.

9.. ر.ک: همان: ح ۶۶۰.

10.. مراجعه به مقاله «عرضه حدیث» در مجلّه علوم حدیث: شماره‏هاى ۶ و ۹ نیز توصیه مى‏شود.


گزیده شناخت نامه حدیث
306

که مانع از ترک سرزمين مبتلا به بيمارى طاعون است۱و برخى ديگر، در باره حکم خضاب کردن مو،۲ حرمت زراندوزى،۳ پرسش کرده‏اند. نقل‏هاى مشهور «اِختِلافُ اُمَّتي رَحمَةٌ»،۴ «مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ»۵ و «يَسعى بِذِمَّتِهِم أدناهُم»،۶ «لا جَبرَ ولا تَفويضَ ولکِن أمرٌ بَينَ أمرَينِ»،۷ «لا يَأبَى الکَرامَةَ إلاّ حِمارٌ»،۸ «عَورَةُ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ حَرامٌ»،۹ «أنتُمُ المُستَضعَفونَ بَعدي»۱۰ و «أعَوذُ بِکَ مِن شَرِّ السّامَّةِ وَ الهامَّةِ»۱۱ از نمونه‏هاى ديگر عرضه حديث هستند.

گفتنى است سؤال از جهت صدور و وجود و عدم تقيّه را نيز مى‏توان در اين‏جا افزود؛ مانند سؤال در باره تمام خواندن نماز در سفر مکه و مدينه۱۲ و تقسيم ارث.۱۳

۳. نيل به فهم برتر

درايت حديث، سفارش ائمّه علیهم السّلام و مورد علاقه راويان فهيم بوده است. راويان، گاه حديث را مى‏پذيرفتند؛ ولى کنجکاوى‏شان اقتضا مى‏کرد که آن را دقيق‏تر و عميق‏تر فرا گيرند. براى نمونه، پرسش زُراره از امام باقر علیه السّلام در باره همسانی اشراف و بزرگان عصر جاهلى با اسلام از این قبیل است.۱۴ نمونه‏هاى ديگرى نيز هستند.۱۵

1.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۲۴.

2.. ر.ک: همان: ح ۶۳۲.

3.. معانى الأخبار: ص ۱۵۲ ح ۱.

4.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۰۰.

5.. ر.ک: همان: ح ۵۵۷.

6.. ر.ک: همان: ح ۵۸۷.

7.. التوحید: ص ۳۶۲ ح ۸.

8.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۲۱.

9.. ر.ک: همان: ح ۵۹۷.

10.. ر.ک: همان: ح ۵۸۸.

11.. معانى الأخبار: ص ۱۷۳ ح ۱.

12.. ر.ک: شناخت نامۀ حدیث: ح ۶۵۸.

13.. ر.ک: همان: ح ۵۷۷.

14.. ر.ک: همان: ح ۵۶۶.

15.. ر.ک: الکافى: ج ۱ ص ۱۹۷ ح ۱۰، معانى الأخبار: ص ۱۸۱ ح ۱، وسائل الشیعة: ج ۴ ص ۵۹۹ ح ۸.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1829
صفحه از 439
پرینت  ارسال به