291
گزیده شناخت نامه حدیث

۹ / ۱۲

عرضه حديث بر امام حسن عسکرى علیه السّلام

۱. تأييد حديث

۳۷۶.رجال الكشّى- به نقل از بورق بوشنجانى -: به سوى سامرّا رفتم و کتاب يوم و ليلة، [نوشته يونس بن عبد الرحمان] همراهم بود. نزد امام حسن عسکرى علیه السّلام رفتم و آن کتاب را به ايشان، نشان دادم و گفتم: فدايت شوم! اگر صلاح مى‏بينى، آن را بنگر. امام علیه السّلام، هنگامى که آن را نگريست و ورق ورق آن را ملاحظه نمود، فرمود: «اين، صحيح است و شايسته است به آن، عمل شود».

۳۷۷.فلاح السائل- به نقل از سعد بن عبد اللّه‏ اشعرى -: احمد بن عبد اللّه‏ بن خانبه، کتابش را بر مولايمان امام حسن عسکرى علیه السّلام عرضه کرد. امام علیه السّلام آن را خواند و فرمود: «صحيح است. به آن، عمل کنيد».

۳۷۸.رجال النجاشى- به نقل از داوود بن قاسم جعفرى -: کتاب يوم و ليلة، نوشته يونس [بن عبدالرحمان] را بر امام حسن عسکرى عرضه کردم. به من فرمود: «اين، نوشته کيست؟». گفتم: نوشته يونس، وابسته آل يقطين است. امام علیه السّلام فرمود: «خداوند، در برابر هر حرف آن، روز قيامت، نورى به او عطا کند».

۲. تبيين حديث

۳۷۹.الكافى- به نقل از اسحاق بن محمد نَخَعى -: فَهفَکى از امام حسن عسکرى علیه السّلام پرسيد: چگونه است که زن بينواى ضعيف، يک سهم مى‏گيرد و مرد، دو سهم؟
امام حسن عسکرى علیه السّلام فرمود: «زن، وظيفه جهاد [جانى و مالى]، نفقه و هزينه خانواده را دادن و پرداخت ديه قتل خطاى خويشان را ندارد. اينها، تنها به عهده مردان است».
با خود گفتم: به من گفته شده است که ابن ابى العوجا، اين مسئله را از امام صادق علیه السّلام پرسيده است و او، همين پاسخ را به او داده است.
امام حسن عسکرى به من رو کرد و فرمود: «آرى. اين، همان سؤال ابن ابى العوجاء است و پاسخ ما، هنگامى که معناى سؤال يکى باشد، يکسان است. آنچه براى آخرين [نفر] ما جريان دارد، براى اوّلىِ ما نيز جارى است. اوّل و آخر ما در علم، يکسان‏اند و پيامبر خدا و امير مؤمنان، برترى خود را دارند».


گزیده شناخت نامه حدیث
290

۹ / ۱۲

عَرضُ الحَديثِ عَلَى الإِمامِ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ العَسكَرِيِّ علیهما السّلام

۱. تَأييدُ الحديثِ

۳۷۶.رجال الكشّي عن بورق البوشنجاني: خَرَجتُ إلى سُرَّ مَن رَأى ومَعِيَ كِتابُ يَومٍ ولَيلَةٍ، فَدَخَلتُ عَلى أبي مُحَمَّدٍ علیه السّلام وأَرَيتُهُ ذلِكَ الكِتابَ، فَقُلتُ لَهُ: جُعِلتُ فِداكَ، إن رَأَيتَ أن تَنظُرَ فيهِ. فَلَمّا نَظَرَ فيهِ وتَصَفَّحَهُ وَرَقَةً وَرَقَةً، قالَ: هذا صَحيحٌ يَنبَغي أن يُعمَلَ بِهِ.۱

۳۷۷.فلاح السائل عن سعد بن عبد اللّه‏ الأشعري: عَرَضَ أحمَدُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ خانِبَةَ كِتابَهُ‏عَلى مَولانا أبي مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ صاحِبِ العَسكَرِ الآخِرِ علیه السّلام، فَقَرَأَهُ وقالَ: صَحيحٌ فَاعمَلوا بِهِ.۲

۳۷۸.رجال النجاشي عن داود بن قاسم الجعفري: عَرَضتُ عَلى أبي مُحَمَّدٍ صاحِبِ العَسكَرِ علیه السّلام كِتابَ يَومٍ ولَيلَةٍ لِيونُسَ، فَقالَ لي: تَصنيفُ مَن هذا؟ فَقُلتُ: تَصنيفُ يونُسَ مَولى آلِ يَقطينٍ. فَقالَ: أعطاهُ اللّهُ بِكُلِّ حَرفٍ نورا يَومَ القِيامَةِ.۳

۲. تَبيينُ الحَديثِ

۳۷۹.الكافي عن إسحاق بن محمّد النخعي: سَأَلَ الفَهفَكِيُّ أبا مُحَمَّدٍ علیه السّلام: ما بالُ المَرأَةِ المِسكينَةِ الضَّعيفَةِ تَأخُذُ سَهما واحِدا ويَأخُذُ الرَّجُلُ سَهمَينِ؟
فَقالَ أبو مُحَمَّدٍ علیه السّلام: إنَّ المَرأَةَ لَيسَ عَلَيها جِهادٌ ولا نَفَقَةٌ، ولا عَلَيها مَعقُلَةٌ، إنَّما ذلِكَ عَلَى الرِّجالِ.
فَقُلتُ في نَفسي: قَد كانَ قيلَ لي: إنَّ ابنَ أبِي العَوجاءِ سَأَلَ أبا عَبدِ اللّهِ علیه السّلام عَن هذِهِ المَسأَلَةِ فَأَجابَهُ بِهذَا الجَوابِ.
فَأَقبَلَ أبو مُحَمَّدٍ علیه السّلام عَلَيَّ فَقالَ: نَعَم، هذِهِ المَسأَلَةُ مَسأَلَةُ ابنِ أبِي العَوجاءِ، وَالجَوابُ مِنّا واحِدٌ إذا كانَ مَعنَى المَسأَلَةِ واحِدا، جَرى لاِخِرِنا ما جَرى لِأَوَّلِنا، وأَوَّلُنا وآخِرُنا فِي العِلمِ سَواءٌ، ولِرَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله وأَميرِ المُؤمِنينَ علیه السّلام فَضلُهُما.۴

1.. رجال الكشّي: ج ۲ ص ۸۱۸ ح ۱۰۲۳، بحار الأنوار: ج ۵۰ ص ۳۰۰ ح ۷۴.

2.. فلاح السائل: ص ۳۲۷ ح ۲۱۷ و ص ۵۰۰ ح ۳۵۶، بحار الأنوار: ج ۸۶ ص ۱۴ ح ۱۱.

3.. رجال النجاشي: الرقم ۱۲۰۹، خلاصة الأقوال: ص ۱۸۴ الرقم ۱، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۵۰ ح ۲۵.

4.. الكافي: ج ۷ ص ۸۵ ح ۲، تهذيب الأحكام: ج ۹ ص ۲۷۴ ح ۹۹۲، بحار الأنوار: ج ۱۰۴ ص ۳۲۸ ح ۸.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2015
صفحه از 439
پرینت  ارسال به