281
گزیده شناخت نامه حدیث

۳۵۸.الكافى- به نقل از مفضّل بن عمر -: به امام کاظم علیه السّلام گفتم: به ما گفته‏اند که امام صادق علیه السّلام فرموده: «علم ما، يا به گذشته است، يا نوشته شده، يا به الهام به دل، يا نجواى در گوش است».
فرمود: «گذشته، همان علم آشکار شده ماست و نوشته شده، آن است که مى‏آيد و الهام آن است که به دل مى‏نشيند و نجواى در گوش آن است که دستور فرشته است».

۳۵۹.الكافى- به نقل از اسحاق بن عمّار -: به امام کاظم علیه السّلام گفتم: از پدرتان به ما رسيده است که اگر مردى با زنى که در عدّه طلاق به سر مى‏برد، ازدواج کند، هيچ گاه بر او حلال نمى‏شود. امام ‏فرمود: «اين حکم، براى شخص آگاه [به حکم مسئله يا در عدّه بودن زن] است؛ امّا اگر جاهل باشد، از او جدا مى‏شود و پس از نگه داشتن عدّه، از نو با او ازدواج مى‏کند.

۳. انکار حديث

۳۶۰.الكافى- به نقل از حسن بن جَهْم -: نزد امام کاظم علیه السّلام آمدم. [موی سر و صورتش را] سياه‏رنگ کرده بود. گفتم: مى‏بينم که [موهايتان را] خضاب کرده‏ايد؟ فرمود: «خضاب کردن، ثواب دارد. رنگ کردن و نيکو و آماده کردن خود، از چيزهايى است که خداى عز و جل، آن را مايه افزايش عفّت زنان قرار داده است. زنانى عفّت را وا نهادند؛ چون همسرانشان، نيکو و آماده ساختن خود را رها نمودند».
گفتم: به ما چنين رسيده که حنا کردن [مو] بر پيرى مى‏افزايد. امام فرمود: «چه چيزى بر پيرى مى‏افزايد؟ پيرى، هر روز [به سبب گذر زمان]، افزوده مى‏شود».

۹ / ۹

عرضه حديث بر امام رضا علیه السّلام

۱. تأييد حديث

۳۶۱.الكافى- به نقل از يونس و ابن فضّال -: کتاب فرائض [گردآمده از روايات ارث] امير مؤمنان علیه السّلام را بر امام رضا علیه السّلام عرضه کرديم. فرمود: «آن، صحيح است».


گزیده شناخت نامه حدیث
280

۳۵۸.الكافي عن المفضّل بن عمر: قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ علیه السّلام: رُوّينا عَن أبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام أنَّهُ قالَ: «إنَّ عِلمَنا غابِرٌ ومَزبورٌ ونَكتٌ فِي القُلوبِ ونَقرٌ فِي الأَسماعِ»، فَقالَ: أمَّا الغابِرُ فَما تَقَدَّمَ مِن عِلمِنا، وأَمَّا المَزبورُ فَما يَأتينا، وأَمَّا النَّكتُ فِي القُلوبِ فَإِلهامٌ، وأَمَّا النَّقرُ فِي الأَسماعِ فَأَمرُ المَلَكِ.۱

۳۵۹.الكافي عن إسحاق بن عمّار: قُلتُ لِأَبي إبراهيمَ علیه السّلام: بَلَغَنا عَن أبيكَ أنَّ الرَّجُلَ إذا تَزَوَّجَ المَرأَةَ في عِدَّتِها لَم تَحِلَّ لَهُ أبَداً؟ فَقالَ: هذا إذا كانَ عالِما، فَإِذا كانَ جاهِلاً فارَقَها وتَعتَدُّ ثُمَّ يَتَزَوَّجُها نِكاحا جَديدا.۲

۳. إنكارُ الحَديثِ

۳۶۰.الكافي عن الحسن بن الجهم: دَخَلتُ عَلى أبِي الحَسَنِ علیه السّلام وقَدِ اختَضَبَ بِالسَّوادِ، فَقُلتُ: أراكَ قَدِ اختَضَبتَ بِالسَّوادِ! فَقالَ: إنَّ فِي الخِضابِ أجرا، وَالخِضابُ وَالتَّهيِئَةُ مِمّا يَزيدُ اللّهُ عز و جل في عِفَّةِ النِّساءِ، ولَقَد تَرَكَ النِّساءُ العِفَّةَ بِتَركِ أزواجِهِنَّ لَهُنَّ التَّهيِئَةَ.
قالَ: قُلتُ: بَلَغَنا أنَّ الحِنّاءَ يَزيدُ فِي الشَّيبِ، قالَ: أيُّ شَيءٍ يَزيدُ فِي الشَّيبِ؟! الشَّيبُ يَزيدُ في كُلِّ يَومٍ.۳

۹ / ۹

عَرضُ الحَديثِ عَلَى الإِمامِ الرِّضا علیه السّلام

۱. تَأييدُ الحَديثِ

۳۶۱.الكافي عن يونس وابن فضّال: عَرَضنا كِتابَ الفَرائِضِ عَن أميرِ المُؤمِنينَ علیه السّلام عَلى أبِي الحَسَنِ الرِّضا علیه السّلام، فَقالَ: هُوَ صَحيحٌ.۴

1.. الكافي: ج ۱ ص ۲۶۴ ح ۳، بحار الأنوار: ج ۲۶ ص ۶۰ ح ۱۳۳.

2.. الكافي: ج ۵ ص ۴۲۸ ح ۱۰، تهذيب الأحكام: ج ۷ ص ۳۰۷ ح ۱۲۷۵، وسائل الشيعة: ج ۱۴ ص ۳۴۷.

3.. الكافي: ج ۶ ص ۴۸۰ ح ۱، كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۱ ص ۱۲۲ ح ۲۷۶ نحوه .

4.. الكافي: ج ۷ ص ۳۳۰ ح ۱، تهذيب الأحكام: ج ۱۰ ص ۲۸۵ ح ۱۱۰۷، بحار الأنوار: ج ۶۰ ص ۳۵۴ ح ۳۷.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2057
صفحه از 439
پرینت  ارسال به