273
گزیده شناخت نامه حدیث

۳۴۲.الكافى- به نقل از على بن ابى مُغيره -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: فدايت گردم! چيزى از مُرده، قابل استفاده است؟ فرمود: «نه». گفتم: چنين به ما رسيده است که پيامبر خدا صلی الله علیه و آله بر گوسفندى مُرده گذشت و گفت: چه مى‏شد صاحبان اين گوسفند که از گوشت آن سود نبردند، دست کم از پوستش بهره مى‏بردند؟
فرمود: «آن گوسفند بسيار لاغر و براى سوده، دختر زَمعه، همسر پيامبر صلی الله علیه و آله بود، به گونه‏اى که گوشتى براى استفاده نداشت. از اين رو، رهايش کردند تا مُرد. پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: "حال که نمى‏توانستند از گوشتش استفاده کنند، دست کم، او را ذبح مى‏کردند و از پوستش سود مى‏بردند"».

۳۴۳.الكافى- به نقل از عبد الأعلى، وابسته آل سام -: به امام صادق علیه السّلام گفتم: روايتى نزد ماست که پيامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «خداوند - تبارک و تعالى - از خانه‏اى که در آن گوشت مى‏خورند، ناخرسند است».
فرمود: «دروغ مى‏گويند. پيامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «خانه‏اى که در آن، غيبت مردم را مى‏کنند و گوشت مردم را مى‏خورند [، نه خانه‏اى که در آن، گوشت مصرف مى‏شود]. همانا پدرم به گوشت، علاقه داشت و در روز فوتش، سى درهم در جيب کنيزِ اُمّ ولدش براى خريد گوشت بود».

۳۴۴.الكافى- به نقل از مسمع ابو سيّار: مردى به امام صادق علیه السّلام گفت: اطرافيان ما روايت مى‏کنند که خداوند عز و جل، از خانه‏اى که گوشت در آن مصرف مى‏شود، ناخرسند است. امام علیه السّلام فرمود: «راست مى‏گويند؛ ولى معنايى که از آن فهميده‏اند، درست نيست. خداوند از خانه‏اى که (با غيبت کردن) گوشت مردم در آن خورده مى‏شود، ناخرسند است».

۳۴۵.مستطرفات السرائر- به نقل از زُراره -: از امام صادق علیه السّلام پرسيدم: در باره اين سخن پيامبر صلی الله علیه و آله که: «زناکار، در حال داشتن ايمان، زِنا نمى‏کند»، چه مى‏فرمايى؟ فرمود: «روحِ ايمان، از او کَنْده مى‏شود [و آن گاه، مرتکب زِنا مى‏شود]». گفتم: روحِ ايمان، از او کَنْده مى‏شود؟ پس، از روح ايمان برايم بفرما. فرمود: «آن هم چيزى است». آن گاه فرمود: «اين گونه بهتر مى‏فهمى. [آيا] نديده‏اى که انسان، چيزى را مى‏خواهد، ولى در درون او، چيزى وى را از آن خواهش، باز مى‏دارد و نهى مى‏کند؟». گفتم: چرا. فرمود: «آن چيز، همان روحِ ايمان است».


گزیده شناخت نامه حدیث
272

۳۴۲.الكافي عن عليّ بن أبي المغيرة: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: جُعِلتُ فِداكَ، المَيتَةُ يُنتَفَعُ بِشَيءٍ مِنها، قالَ: لا، قُلتُ: بَلَغَنا أنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله مَرَّ بِشاةٍ مَيتَةٍ، فَقالَ: «ما كانَ عَلى أهلِ هذِهِ الشّاةِ إذ لَم يَنتَفِعوا بِلَحمِها أن يَنتَفِعوا بِإِهابِها»، قالَ: تِلكَ شاةٌ لِسَودَةَ بِنتِ زَمعَةَ زَوجِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله، وكانَت شاةً مَهزولَةً لا يُنتَفَعُ بِلَحمِها، فَتَرَكوها حَتّى ماتَت، فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: ما كانَ عَلى أهلِها إذ لَم يَنتَفِعوا بِلَحمِها أن يَنتَفِعوا بِإِهابِها أن تُذَكّى.۱

۳۴۳.الكافي عن عبد الأعلى مولى آل سام: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: إنّا نَروي عِندَنا عَن رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «إنَّ اللّهَ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ يُبغِضُ البَيتَ اللَّحِمَ»؟
فَقالَ علیه السّلام: كَذَبوا، إنَّما قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: البَيتُ الَّذي يَغتابونَ فيهِ النّاسَ ويَأكُلونَ لُحومَهُم، وقَد كانَ أبي علیه السّلام لَحِما، ولَقَد ماتَ يَومَ ماتَ وفي كُمِّ اُمِّ وَلَدِهِ ثَلاثونَ دِرهَما لِلَّحمِ.۲

۳۴۴.الكافي عن مسمع أبي سيّار عن الإمام الصادق علیه السّلام، قال: إنَّ رَجُلاً قالَ لَهُ: إنَّ مَن قِبَلَنا يَروونَ: أنَّ اللّهَ عز و جل يُبغِضُ بَيتَ اللَّحِمِ.
فَقالَ: صَدَقوا ولَيسَ حَيثُ ذَهَبوا، إنَّ اللّهَ عز و جل يُبغِضُ البَيتَ الَّذي تُؤكَلُ فيهِ لُحومُ النّاسِ.۳

۳۴۵.مستطرفات السرائر عن زرارة: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السّلام: أرَأَيتَ قَولَ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله: «لا يَزنِي الزّاني وهُوَ مُؤمِنٌ»؟ قالَ: حَتّى يُنزَعَ عَنهُ روحُ الإِيمانِ. قالَ: قُلتُ: يُنزَعُ عَنهُ روحُ الإِيمانِ؟
قالَ: قُلتُ: فَحَدِّثني عَن روحِ الإِيمانِ، قالَ: هُوَ شَيءٌ! ثُمَّ قالَ: هذا أجدَرُ أن تَفهَمَهُ، أما رَأَيتَ الإِنسانَ يَهُمُّ بِالشَّيءِ فَيَعرِضُ بِنَفسِهِ الشَّيءَ يَزجُرُهُ عَن ذلِكَ ويَنهاهُ؟ قُلتُ: نَعَم، قالَ: هُوَ ذاكَ.۴

1.. الكافي: ج ۳ ص ۳۹۸ ح ۶، تهذيب الأحكام: ج ۲ ص ۲۰۴ ح ۷۹۹ وفيها «أي تذكّى» بدل «أن تذكّى».

2.. الكافي: ج ۶ ص ۳۰۸ ح ۵، المحاسن: ج ۲ ص ۲۵۰ ح ۱۷۸۳، بحار الأنوار: ج ۶۶ ص ۶۱ ح ۲۱ .

3.. الكافي: ج ۶ ص ۳۰۹ ح ۶، المحاسن: ج ۲ ص ۲۵۰ ح ۱۷۸۱، بحار الأنوار: ج ۶۶ ص ۶۰ ح ۱۹.

4.. مستطرفات السرائر كتاب موسى بن بكر: ص ۱۸ ح ۸، بحار الأنوار: ج ۶۹ ص ۱۹۲ ح ۷.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2078
صفحه از 439
پرینت  ارسال به