267
گزیده شناخت نامه حدیث

۳۳۰.الكافى- به نقل از محمّد بن مسلم -: از امام باقر علیه السّلام در باره اين روايت که خدا، آدم علیه السّلام را به صورت خويش آفريد، پرسيدم. فرمود: «اين صورت [انسانى]، صورتى حادث و مخلوق است. خداوند، آن را برگزيد و بر صورت‏هاى گوناگون ديگر، برترى داد و آن را به خود نسبت داد، چنان که کعبه و روح را به خودش نسبت داد و فرمود: «خانه من» و «در او از روح خودم دميدم».

۳۳۱.بصائر الدرجات- به نقل از فضيل بن يَسار -: از امام باقر در باره اين روايت که: «هيچ آيه‏اى [از قرآن] نيست، مگر آن که ظاهرى دارد و باطنى»، پرسيدم....
فرمود: «ظاهر و باطنش، همان تأويل آن است که چيزهايى از آن، هستند که پيشتر تحقّق يافته و چيزهايى از آن، هنوز تحقّق نيافته‏اند، [آنها هميشه] جارى اند، همان گونه که خورشيد و ماه، جريان دارند».

۳۳۲.الزهد، حسين بن سعيد - به نقل از زُراره -: به امام باقر علیه السّلام گفتم: مردم نقل مى‏کنند که پيامبر خدا صلی الله علیه و آله، فرمود: «گرامى‏ترينِ شما در جاهليت، گرامى‏ترينِ شما در دوران اسلام است».
امام باقر علیه السّلام فرمود: «راست مى‏گويند؛ ولى آن گونه نيست که شما گمان مى‏کنيد. شريف‏ترينِ مردمان در جاهليت، کسانى بودند که از همه بخشنده‏تر، خوشْ اخلاق‏تر، همسايه‏دارتر و بى آزارتر بودند.اينان، چون‏مسلمان شوند، اسلام، جز بر خوبى‏شان نمى‏افزايد».

۳. انکار حديث

۳۳۳.تهذيب الأحكام- به نقل از ابو ورد -: به امام باقر علیه السّلام گفتم: ابو ظبيان، برايم نقل کرده که ديده است امام على علیه السّلام، آب را ريخته و سپس بر کفش‏هايش مسح کرده است. امام علیه السّلام فرمود: «ابو ظبيان، دروغ گفته است. آيا سخن امام على علیه السّلام به شما نرسيده است که فرمود: "قرآن، در مسح بر کفش‏ها پيشى گرفته [و حکم مسح بر پاها را بيان کرده] است؟"». گفتم: آيا رخصتى در آن هست؟ فرمود: «نه. مگر از دشمنى که از او بيم دارى و خود را نگاه مى‏دارى يا برف و يخ و سرمايى که بر پاهايت از آن مى‏ترسى».


گزیده شناخت نامه حدیث
266

۳۳۰.الكافي عن محمّد بن مسلم: سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ علیه السّلام عَمّا يَروونَ: «إنَّ اللّهَ خَلَقَ آدَمَ عَلى صورَتِهِ»؟ فَقالَ: هِيَ صورَةٌ مُحدَثَةٌ مَخلوقَةٌ، وَاصطَفاهَا اللّهُ وَاختارَها عَلى سائِرِ الصُّوَرِ المُختَلِفَةِ، فَأَضافَها إلى نَفسِهِ كَما أضافَ الكَعبَةَ إلى نَفسِهِ وَالرُّوحَ إلى نَفسِهِ، فَقالَ: «بَيْتِىَ»۱، «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى»۲.۳

۳۳۱.بصائر الدرجات عن الفضيل بن يسار: سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ علیه السّلام عَن هذِهِ الرِّوايَةِ: «ما مِن آيَةٍ إلّا ولَها ظَهرٌ وبَطنٌ... ما يَعني بِقَولِهِ: لَها ظَهرٌ وبَطنٌ؟ قالَ: ظَهرٌ وبَطنٌ هُوَ تَأويلُها، مِنهُ ما قَد مَضى، ومِنهُ ما لَم يَجِئ، يَجري كما تَجرِي الشَّمسُ وَالقَمَرُ.۴

۳۳۲.الزهد للحسين بن سعيد عن زرارة: قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ علیه السّلام: النّاسُ يَروونَ عَن رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «أشرَفُكُم فِي الجاهِلِيَّةِ أشرَفُكُم فِي الإِسلامِ»، فَقالَ علیه السّلام: صَدَقوا ولَيسَ حَيثُ تَذهَبونَ، كانَ أشرَفُهُم فِي الجاهِلِيَّةِ أسخاهُم نَفسا، وأَحسَنُهُم خُلُقا، وأَحسَنُهُم جِوارا، وأَكَفُّهُم أذىً، فَذلِكَ الَّذي إذا أسلَمَ لَم يَزِدهُ إسلامُهُ إلّا خَيرا.۵

۳. إنكارُ الحَديثِ

۳۳۳.تهذيب الأحكام عن أبي الورد: قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ علیه السّلام: إنَّ أبا ظَبيانَ حَدَّثَني أنَّهُ رَأى عَلِيّا علیه السّلام أراقَ الماءَ، ثُمَّ مَسَحَ عَلَى الخُفَّينِ فَقالَ: كَذَبَ أبو ظَبيانَ، أما بَلَغَكُم قَولُ عَلِيٍّ علیه السّلام فيكُم: «سَبَقَ الكِتابُ الخُفَّينِ»؟ فَقُلتُ: هَل فيها رُخصَةٌ؟ فَقالَ: لا، إلّا مِن عَدُوٍّ تَتَّقيهِ أو ثَلجٍ تَخافُ عَلى رِجلَيكَ.۶

1.. البقرة: ۱۲۵، الحجّ: ۲۶.

2.. الحجر: ۲۹.

3.. الكافي: ج ۱ ص ۱۳۴ ح ۴، التوحيد: ص ۱۰۳ ح ۱۸، بحار الأنوار: ج ۴ ص ۱۳ ح ۱۵.

4.. بصائر الدرجات: ص ۲۰۳ ح ۲، تفسير العيّاشي: ج ۱ ص ۱۱ ح ۵ نحوه، بحار الأنوار: ج ۲۳ ص ۱۹۷ ح ۲۷.

5.. الزهد للحسين بن سعيد: ص ۱۲۸ ح ۱۶۰، بحار الأنوار: ج ۷۳ ص ۲۹۳ ح ۲۶.

6.. تهذيب الأحكام: ج ۱ ص ۳۶۲ ح ۱۰۹۲، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۲۷۷ ح ۳۳ وراجع فقه الرضا: ص ۶۸.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2062
صفحه از 439
پرینت  ارسال به