259
گزیده شناخت نامه حدیث

۳۱۹.الكافى- به نقل از اَصبَغ بن نُباته -: امام على علیه السّلام، هنگامى که شخصى از ايشان در اين باره پرسيد که گفته شده: «انسان در حال ايمان، گناه نمى‏کند»، فرمود: «از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله شنيدم که [اين گونه] فرمود و دليل آن، کتاب خداوند است که: خداوند، مردم را سه صنف آفريده و هر کدام را در جايگاهشان قرار داده است و اين، همان سخن خداوند در قرآن است: «دست راستى‏ها»، «دست چپى‏ها» و «پيش‏گامان».۱

۹ / ۳

عرضه حديث بر امام حسن علیه السّلام

۳۲۰.امام باقر علیه السّلام: حسن بن على علیه السّلام با يارانش نشسته بودند. جنازه‏اى را عبور دادند، برخى برخاستند ولى امام حسن علیه السّلام برنخاست. چون تشييع‏کنندگان جنازه را بردند، يکى از ياران گفت: چرا برنخاستى - خداوند شما را به سلامت بدارد - پيامبر خدا صلی الله علیه و آله هنگامى که جنازه از کنارش مى‏گذشت، براى آن برمى‏خاست.
امام حسن علیه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلی الله علیه و آله تنها يک بار برخاست و آن هم به خاطر يهودى بودن آن مرده بود که چون جا، تنگ بود، پيامبر ناپسند داشت که [آن جنازه، هنگام عبور دادنش] بالاى سرش قرار گيرد.

۹ / ۴

عرضه حديث بر امام حسين علیه السّلام

۱. تأييد حديث

۳۲۱.الأمالى، مفيد - به نقل از جعفر بن محمّد بن مالک -: احمد بن يحيى اَوْدى، از مُخوّل بن ابراهيم از ربيع بن مُنذِر از پدرش نقل کرد که حسين بن على علیه السّلام فرمود: «هيچ بنده‏اى نيست که چشمان او براى ما، قطره‏اى بيفشانند يا ديدگانش براى ما اشکى بريزند، مگر اين که خداوند، به سبب آن، او را زمانى دراز،۲ در بهشت، جاى مى‏دهد».
احمد بن يحيى اَوْدى مى‏گويد: حسين بن على علیه السّلام را در عالم رؤيا ديدم.
گفتم: مخوّل بن ابراهيم از ربيع بن منذر از پدرش از شما نقل کرده که شما فرموده‏ايد: «هيچ بنده‏اى نيست که چشمانش براى ما قطره اشکى بيفشانند - يا ديدگانش براى ما اشکى بريزند - مگر آن که خداوند، او را براى آن، زمانى دراز در بهشت جاى مى‏دهد». امام حسين علیه السّلام، تأييد فرمود.۳
گفتم: سند ميان من و تو فرو افتاد [و مستقيم از خودت شنيدم].

1.. این روایت، ادامه‏اى طویل دارد که ارتباط آیه را با موضوع بحث، روشن مى‏کند. به گونه مختصر استدلال امیر مؤمنان علیه السّلام به دسته‏بندى سه گانه انسان‏ها در قرآن به این منظور است که وجود روح ایمان را در یک دسته «اصحاب المشئمة = دست چپى‏ها) نفى کند و نشان دهد که (اصحاب الیمین = دست راستى‏ها) نیز به گاه فریب خوردن از شیطان، روح ایمان را از دست مى‏دهند و مرتکب گناه مى‏شوند هر چند با توبه، دوباره روح ایمان به آنها باز گردد. تنها یک دسته (السابقون = پیش گامان) هستند که روح ایمان از آنها جدا نمى‏شود و گناه نمى‏کنند. بر این پایه، این حدیث، همسو با احادیثى است که گناه را موجب سلب روح ایمان از مؤمن مى‏داند.

2.. در متن عربى حدیث، «حُقب» آمده که به معناى: یک قرن، یک عمر، هشتاد سال یا بیشتر است (ر. ک: منتهى الأرب، الطراز المتضمّن: مادّه «حقب»).

3.. عرضه حدیث در خواب، اعتبار علمى ندارد ولى این حدیث بیانگر فرهنگ ارتکازى عرضه حدیث است.


گزیده شناخت نامه حدیث
258

۳۱۹.الكافي عن الأصبغ بن نباتة عن الإمام عليّ علیه السّلام ـ حينَ سَأَلَهُ رَجُلٌ عَمّا قيلَ مِن أنَّ العَبدَ لا يَأتي بِالمَعاصي وهُوَ مُؤمِنٌ -: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله يَقولُ، وَالدَّليلُ عَلَيهِ كِتابُ اللّهِ:
خَلَقَ اللّهُ عز و جل النّاسَ عَلى ثَلاثِ طَبَقاتٍ، وأنزَلَهُم ثَلاثَ مَنازِلَ، وذلِكَ قَولُ اللّهِ عز و جل فِي الكِتابِ: (أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ) و(أَصْحَابُ الْمَشْٔمَةِ) وَ(السَّابِقُونَ)۱.۲

۹ / ۳

عَرضُ الحَديثِ عَلَى الإِمامِ الحَسَنِ علیه السّلام

۳۲۰.الإمام الباقر علیه السّلام: إنَّ الحَسَنَ بنَ عَلِيٍّ علیه السّلام كَانَ جَالِسا ومَعَهُ أَصحابٌ لَهُ، فَمُرَّ بِجِنازَةٍ فَقامَ بَعضُ القَومِ ولَم يَقُمِ الحَسَنُ علیه السّلام فلَمّا مَضَوا بِها قالَ بَعضُهُم: إلَّا قُمتَ، عافاكَ اللّهُ، فقَد كانَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله يقُومُ لِلجَنازَةِ إذا مَرُّوا بِها عَلَيهِ؟!
فَقالَ الحَسَنُ علیه السّلام: «إنَّما قامَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله مَرَّةً، وذاكَ أنَّهُ مُرَّ بِجِنازَةِ يَهُوديٍ وكانَ المَكانُ ضَيِّقا، فقامَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله وكَرِهَ أن تعلُوَ رَأسَهُ».۳

۹ / ۴

عَرضُ الحَديثِ عَلَى الإِمامِ الحُسَينِ علیه السّلام

۱. تَأييدُ الحَديثِ

۳۲۱.الأمالي للمفيد عن جعفر بن محمّد بن مالك: حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ يَحيَى الأَودِيُّ، حَدَّثَنا مُخَوَّلُ بنُ إبراهيمَ، عَنِ الرَّبيعِ بنِ المُنذِرِ، عَن أبيهِ، عَنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ علیه السّلام قالَ: ما مِن عَبدٍ قَطَرَت عَيناهُ فينِا قَطرَةً، أو دَمَعَت عَيناهُ فينا دَمعَةً إلّا بَوَّأَهُ اللّهُ بِها فِي الجَنَّةِ حُقُبا.۴
قالَ أحمَدُ بنُ يَحيَى الأَودِيُّ: فَرَأَيتُ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ علیه السّلام فِي المَنامِ، فَقُلتُ:
حَدَّثَني مُخَوَّلُ بنُ إبراهيمَ، عَنِ الرَّبيعِ بنِ المُنذِرِ، عَن أبيهِ، عَنكَ أنَّكَ قُلتَ: ما مِن عَبدٍ قَطَرَت عَيناهُ فينا قَطرَةً، أو دَمَعَت عَيناهُ فينا دَمعَةً إلّا بَوَّأَهُ اللّهُ بِها فِي الجَنَّةِ حُقُبا؟
قالَ: نَعَم. قُلتُ: سَقَطَ الإِسنادُ بَيني وبَينَكَ.۵

1.. وذلك في قوله تعالى: (فَأَصْحَـابُ الْمَيْمَنَةِ مَآ أَصْحَـابُ الْمَيْمَنَةِ * وَ أَصْحَـابُ الْمَشْـٔمَةِ مَآ أَصْحَـابُ الْمَشْـٔمَةِ * وَ السَّـابِقُونَ السَّـابِقُونَ) (الواقعة: ۸ - ۱۰).

2.. الكافي: ج ۲ ص ۲۸۲ ح ۱۶، بحار الأنوار: ج ۶۹ ص ۱۹۱ ح ۶.

3.. قرب الإسناد: ص ۸۸ ح ۲۹۲ عن الحسين بن علوان عن الإمام الصادق، بحار الأنوار:ج ۸۱ ص ۲۷۲ ح ۳۲.

4.. الحُقْب: ثمانون سنة، والحُقُب ـ بالضمّ ـ: الدهر، وقيل: الحُقُب: السنة (لسان العرب: ج ۱ ص ۳۲۶).

5.. الأمالي للمفيد: ص ۳۴۱ ح ۶، الأمالي للطوسي: ص ۱۱۷ ح ۱۸۱، بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۲۷۹ ح ۸.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2056
صفحه از 439
پرینت  ارسال به