147
گزیده شناخت نامه حدیث

۶. اِعلام: استاد، به شخص يا اشخاصی خاصّ، با کلام صريح يا اشاره يا نگاشته‏اى، اعلام مى‏کند که کتابی خاصّ يا یک حديث مشخّص، روايت يا شنيده اوست، بدون آن که اجازه نقل آن را بدهد.۱

۷. وصيّت: استاد، هنگام سفر يا مرگ خويش، به کسى سفارش می‌‌کند که کتاب روایی‏اش را نگاهداری ‏کند، بدون آن که اجازه روايت آن کتاب را به آن شخص بدهد. برخى، اين شیوه را گونه‌‌ای اِعلام دانسته‏اند و در هر حال، بيشتر محدثان آن را معتبر ندانسته‏اند؛ اگر چه برخى نيز اين سفارش را اذن و اجازه دادن پنداشته‏اند.۲

راويان، از اين طريق با تعابير «أَخْبَرنى» و «حَدَّثَنى وَصِيَّةً» ياد مى‏کنند.

۸. وِجاده: کسى حديث را از نگاشته‏اى برگرفته که آن را سماع و قرائت نکرده و اجازه يا مناوله‏اى هم در کار نبوده است. طبيعى است که چنين حديثى، سندش مُنقَطع شمرده مى‏شود. تنها در جایى که خطّ نويسنده شناخته شده و قرائن اعتماد بر نسخه موجود باشد، امکان اعتبار وجود دارد؛ امّا محدثان در بی اعتباری اين طريق در آن جا که تنها به يابنده نسخه مستند شود، اتّفاق نظر دارند.۳

راوى، هنگام نقل روايت از چنين نسخه‏اى، بايد از تعبير«وَجَدْتُ» استفاده کند.

در پایان می‌افزاییم که شناخت این راه‏ها، یاریگر ما در تبیین اعتبار هر یک و ترجیح آنها به هنگام تعارض احادیث است.براى نمونه، طريق «وِجاده» به معنای انقطاع سند و بی اعتبار است. در ترجیح طرق، نیز برخی حدیث شنیده شده را در سنجش با حدیث نوشته شده، قابل اعتمادتر می‌‌دانند. شيخ طوسى۴ و شهيد ثانى۵ به اين نکته تصريح کرده‏اند.

همچنین شناخت طرق تحمل حدیث در آن جا که رابطه استاد و شاگردى ميان دو راوي

1.. ر.ک: همان: ص ۲۵۵.

2.. ر.ک: همان: ص ۲۵۶.

3.. ر.ک: همان: ص ۲۵۹ ـ ۲۵۷.

4.. عدّة الاُصول: ج ۱ ص ۱۴۴ (مبحث تعادل و تراجیح)

5.. الرعایة فى علم الدرایة: ص ۱۴۶.


گزیده شناخت نامه حدیث
146

سومين طريق معتبر در تحمّل حديث، می‏دانند، ولی اگر با سماع و قرائت و دیگر انواع تحمّل حديث همراه ‏شود، اعتبار همان طريق بالاتر را دارد.۱

در ميان راويان، تعبير «أَخْبَرنى / أَخْبَرنا»، به خصوص با تقييد به «إجازةً»، بيشتر براى اين طريق تحمّل به کار مى‏رود.

۴. مناوله: گاه استاد نگاشته حديثى را در اختیار شاگردش می‌‌نهد و تصريح می‌‌کند که محتواى آن، روايات و شنيده‏هاى اوست،این را مناوله گويند که گاه با اجازه همراه است و گاه نه. در صورت اوّل، با اجازه، هم‏ارزش است؛ امّا در صورت دوم، بیشتر محدّثان، آن را معتبر ندانسته‏اند؛ زیرا استاد، نقش خاصّى در انتقال حديث به راوى ندارد۲ و شناخت دقیقی از انتساب نگاشته حديثى در اختیار نهاده شده هم نیست. برخى حديث‏پژوهان اما، بر پایه حدیث احمد بن عمر حلّال از امام رضا علیه السّلام۳ مناوله بدون اجازه را نیز مجاز دانسته‏اند، در حالی که حديث مزبور، معلوم بودن انتساب کتاب را به استاد، شرط جواز نقل می‏داند. راويان، در مقام استفاده از اين طريق، غالباً از تعابير«أَخْبَرنى» و «حَدَّثَنى مُناولةً» استفاده مى‏کنند.

۵. کتابت: استاد، احاديثى را که شنيده، براى شاگردش مى‏نويسد، چه شاگرد، دور از استاد باشد و چه نزديک او باشد. اين شيوه تحمّل حديث هم گاه با اجازه روايت همراه است که در اين صورت هم‏ارزش با اجازه و معتبر خواهد بود. گاه نیز بدون اجازه است که در اين صورت، ميان عالمان در اعتبار آن، اختلاف است.۴ بيشتر عالمان، امکان تزوير در نگاشته‏هاى خطّى را فراوان می‌‌بینند و از این رو، اعتمادی به کتابت بدون اجازه ندارند.

تعبير راويان در بيان اين طريق، به شکل «حَدَّثَنى» و «أَخْبَرنى کِتابَةً» متداول است.

1.. ر.ک: همان: ص ۲۴۳.

2.. ر.ک: همان: ص ۲۵۰.

3.. ر. ک: ح ۲۳۹.

4.. ر.ک: همان: ص ۲۵۳.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت نامه حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1400/08/19
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2133
صفحه از 439
پرینت  ارسال به