است. طبيعى است که به سبب اشتباه های محاسباتی، برخى خطاها پديد آيد، ولى شمار اندک خطاها، قابل اغماض است و نمىتوان با دستاويز قرار دادن آن، نظام اجتماعى و روند حاکم بر آن را به سردرگمى، بى تصميمى و پراکندگی و اختلاف دچار کرد.
جلوه رويکرد عقلايى در پذيرش حديث
رويکرد وثوق صدورى و شیوه عقلایی در پذيرش حديث، در چند عرصه جلوه میکند که مىتوان آنها را اينگونه دستهبندى کرد:
الف - ويژگىهاى مأخذ حديث
۱. قدمت: هم عصر بودن کتاب يا نزديکتر بودن آن به زمان صدور سنّت، سبب اعتماد بيشتر به کتاب و آسيب کمتر در نقل نخستین است.
۲. شهرت: کتابهايى که مشهور بوده و عالمان بیشتری اجازه نقل آنها را داده اند، اعتبارى بیشتر از کتابهاى ناشناخته دارند.
۳. مقبوليت: منابع حديثى که روایات آنها مقبوليت بیشتری نزد عالمان دارند و بیشتر به آنها عمل شده است، اعتبار بیشتری دارند.
۴. ضابط بودن مؤلف: هر اندازه که اتقان وضبط مؤلف کتاب، بیشتر باشد، اعتبار کتاب و روايات آن بيشتر مىشود.
۵. تخصص و مهارت: راوى يا نويسندهای که تالیفش، در حوزه تخصصی وی باشد، اعتماد بيشترى را پديد میآورد.
۶. نیاوردن روايات منکر: کتابهايى که متون غریب، دور از ذهن و ناشناخته کمتری بیاورند، اعتماد بیشتری را چلب میکنند.
۷. رویکرد مدرسه و حوزه حديثى: هر يک از مدارس حديثى شيعه، همانند مدرسه کوفه، قم، بغداد و حلّه، و حوزههاى متفاوت آن، ويژگىهايى خاص خود را دارند که سبب افزايش يا کاهش اعتماد به منابع حديثى نگاشته شده در آن مدرسه و حوزه حديثى و روايات آنها مىشود.