محتواى آن را قابل عمل و بى اعتنايى به آن را ناپسند مىشمریم.این شیوه که طرفداران بیشتری بویژه در اعصار گذشته دارد را میتوان به سیره عقلا مستدل نمود.
سیره عقلا
انسانها در مواجهه با دیگران، مانند داد و ستد مالی، پيگيرى مسائل حقوقى و قضايى، و بسیاری دیگر از روابط اجتماعی، نیازمند تصميم گيرى بر پایه اطلاعات و گزارشهايى هستند که بدون واسطه يا با واسطه از ديگر مردمان اخذ کردهاند.
بنابراين، روند و روال زندگى اجتماعى، مبتنى بر تبادل اطلاعات و آگاهى با ديگران است و بدون آن چرخه زندگى و تصميمگيرى دچار آسيب و رکود ميشود. در تحليل رويکرد انسانها در مواجهه با گزارش ديگران، نیازمند بررسی ارکان چهارگانه: « اهميت گزارش و مفاد آن»، «قرائن همراه گزارش»، «منبع و واسطه گزارش»، و پیامدهای رد و قبول گزارش» هستیم. نتیجه تابع برآيند مجموعهاین بررسی در عرصه های چهارگانه است. به سخن دیگر، هر اندازه مفاد خبر مهم و قابل اعتنا باشد، رويکرد سختگيرانهترى در اعتماد بر آن در پيش مىگيرند؛ و گزارشى که قرائن بيشترى آن را همراهی میکند، بهتر پذیرفته میشود؛ و گزارشى که منابع معتبرتر و بیشتر و قابل اعتمادتر با واسطه کمتر دارد، زودتر مقبول میگردد.در بخش پیامد نیز
اگر ضرر محتمل در ردّ خبر افزون شود، در پذيرش آن احتياط کرده و به آن عمل مىکنند تا ضرر محتمل کمترى متوجه آنان شود.
اين رويکرد، طيفى گسترده و منعطف از اعتماد تام تا عدم اعتماد را براى گزارشها به ارمغان میآورد. در این رویکرد، روایات یک به یک، تحليل شده و اعتبار و واقعنمايى آن ارزش گذارى مىشود. آن گاه با توجه به برايند امتيازهاى موجود در هر روایت، عکس العمل مناسب در ردّ و قبول آن نشان داده مىشود.
اين شيوه برای روانسازى روابط اجتماعى، میان عقلا شکل گرفته و به دور از سختگيرى و دقت بیش از حدّ و انعطاف نداشتن از یک سو و آسان گیری و رهاشدگی از دیگر سو