75
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

رَقیقَینِ، أحَدُهُما أرَقُّ مِنَ الآخَرِ، فَالرَّحیمُ أرَقُّ مِنَ الرَّحمٰنِ، وَ‏ كِلاهُما رَقیقانِ.۱

۰.هر گاه بنده بگوید: (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، خداوند عز و جل مى‏گوید: بنده‏ام مرا با دو اسم لطیف صدا زد که یکى از دیگرى لطیف‏تر است. هر دو، لطیف ‏اند؛ امّا رحیم، لطیف‏تر از رحمان است.

این حدیث را نیز مى‏توان مؤیّد احادیث پیشین دانست؛ زیرا با توجّه به این که رقّت در باره خداوند متعال بى‏معناست، رقیق‏تر بودن صفت «رحیم»، به معناى رحمت بیشتر و با کیفیّت بهتر است که طبعاً با رحمت خاصّ الهى، سازگاری دارد.

ظاهر این دسته از احادیث، با احادیث دسته اوّل، ناسازگارند، بلکه به ‏گفته آیة اللّٰه‏ خویى رحمه الله ظاهر آنها با قرآن هم مخالف است. از این رو، ایشان معتقد است ناگریز باید آنها را تأویل کرد یا کنار گذاشت؛۲ زیرا کلمه «رحیم» در قرآن، بدون اختصاص به مؤمنان و جهان آخرت به کار رفته است، چنان که در آیات زیر مى‏بینیم:

۰.(فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی وَ مَنْ عَصانِی فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَحِیمٌ.۳

۰.هر کس از من پیروى کند، از من است و هر کس از من نافرمانى کند، پس تو آمرزنده و مهربانى).

۰.(نَبِّئْ عِبادِی أَنّی أَنَا ٱلْغَفُورُ ٱلْرَّحِیمُ.۴

۰.بندگانم را آگاه کن. من، آمرزنده مهربانم).

۰.(إِنَّ ٱللّٰهَ بِالنّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ.۵

۰.خداوند با مردم، رئوفِ مهربان است).

1.. شعب الإیمان: ج۲ ص۴۴۷ ح۲۳۶۲.

2.. البیان: ص۴۳۲.

3.. ابراهیم: آیۀ ۳۶.

4.. حجر: آیۀ ۴۹.

5.. حج: آیۀ ۶۵.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
74

این احادیث، دلالت دارند که رحمانیّت خداوند متعال، به دنیا اختصاص ندارد؛ بلکه خداوند منّان در دنیا و آخرت، موصوف به صفات «رحمان» و «رحیم» است.

دسته دوم: احادیثى که مضمونشان مؤیّد این دیدگاه است که صفت «رحمان» به رحمت عامّ الهى و صفت «رحیم» به رحمت خاصّ او اشاره دارد، مانند آنچه از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:

۰.الرَّحمٰنُ اسمٌ خاصٌّ بِصِفَةٍ عامَّةٍ، وَ الرَّحیمُ اسمٌ عامٌّ بِصِفَةٍ خاصَّةٍ.۱

۰.رحمان، اسم خاص با توصیف عام است و رحیم، اسم عام با توصیف خاص.

ظاهراً مقصود از این روایت، آن است که «رحمان»، نام ویژه خداوند متعال است که به رحمت فراگیر او اشاره دارد و به عکس، «رحیم» نامى است که تنها به خدا اختصاص ندارد؛ ولى بیانگر رحمت خاصّ او به انسان‏هاى شایسته است.

در روایتى دیگر از امام صادق علیه السلام در تفسیر (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) آمده است:

۰.الرَّحمٰنُ بِجَمیعِ خَلقِهِ، وَ الرَّحیمُ بِالمُؤمِنینَ خاصَّةً.۲

۰.رحمتگر به همه آفریدگانش و مهربان، فقط به مٶمنان است.

در روایتى از عیسى علیه السلام نیز نقل شده است:

۰.الرَّحمٰنُ رَحمٰنُ الدُّنیا، وَ الرَّحیمُ رَحیمُ الآخِرَةِ.۳

۰.رحمان، رحمتگرِ دنیا و رحیم، مهربانِ آخرت است.

ابن عبّاس در تفسیر (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده است که فرمود:

۰.إِذا قالَ العَبدُ: (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) قالَ اللهُ عز و جل: عَبدی دَعانی بِاسمَینِ

1.. مجمع البیان: ج۱ ص۹۴.

2.. الکافی: ج۱ ص۱۱۴ ح۱.

3.. التبیان: ج۱ ص۲۹.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2650
صفحه از 687
پرینت  ارسال به