نمونههایی از روایات الغای اسباب نزول
۱. خداوند در سروه بقره میفرماید:
(وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلیمٌ).۱
و خاور و باختر از آن خداوند است پس هر سو رو کنید رو به خداوند است، بىگمان خداوند نعمتگسترى داناست.
درباره سبب نزول این آیه اقوال متعددی است، ولی بیشتر آنها این آیه را درباره نمازگزاری میدانند که جهت قبله را نمیدانسته است۲ یا کسی که میخواهد نماز مستحبی بخواند.۳
بنا بر این، آیه میفرماید شرق و غرب عالم ملک اوست. پس به هر سو نماز بخوانی، به سوی او نماز خواندهاید. با این حال، در روایتی آمده است که جاثلیق نصرانی از امیر مؤمنان علیه السلام درباره وجه اللّٰه سؤال میکند. امام علی علیه السلام چوبهایی را آتش میزند و چون شعله کشید، از او سؤال میکند: صورت این آتش کجاست؟ او پاسخ میدهد از همه اطراف. امام فرمود:
۰.هَذِهِ النَّارُ مُدَبَّرَةٌ مَصْنُوعَةٌ لَا یعْرَفُ وَجْهُهَا وَ خَالِقُهَا لَا یشْبِهُهَا (وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَ وَجْهُ اللَّهِ) لَا یخْفَی عَلَی رَبِّنَا خَافِیةٌ.۴
این آتش معلول و مخلوق است، صورتش تشخص داده نمیشود در حالی که خالقش شباهتی به آن ندارد. «مشرق و مغرب از آن خداست؛ پس به هر سو رو کنید، آنجا روی خداست» هیچ پوشیدهای برای خداوند پنهان نیست.
چنان که ملاحظه میشود، امام علی علیه السلام با الغای سبب نزول آیه ـ که (فَأَینَما