83
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

میان مفسران صدر اول رایج و متداول بوده است؛ چنان که استناد به عبارت‌های گسسته از پیوندهای متنی و فرامتنی در کلام اهل بیت علیهم السلام بیان‌گر وجود چنین بستر مشترکی میان امام و مخاطبان و پذیرش آن از هر دو سوست.

انواع الغای سیاق

بررسی روایات این زمینه بیان‌گر دو گونه الغای سیاق است: ۱. الغای سیاق با نفی خصوصیت؛ ۲. الغای سیاق با تمسک به مدلول استعمالی.

۱. الغای سیاق با نفی خصوصیت

در روایات بسیاری دیده می‏شود که معصومان علیهم السلام با نظر به معنای کلی و گسسته از مکان، زمان و اشخاص مذکور در آیات یا عبارت‌های قرآنی، به توسعه مصادیق آیات می‏پردازند؛ یعنی مصداقِ مبتنی بر سیاق، الغای خصوصیت می‏شود. به دیگر بیان، بخشی از معنای سیاقی که در هدف کلی آیه دخالتی ندارد، الغا می‏گردد.۱

به بیان سوم، امامان: لب مفهومی و پیام عام آیه را با عبور از ملابسات آیه اخذ می‏کنند و سپس مصادیق جدیدی از مفهوم عام آیه را به عنوان تفسیر آیه عرضه می‏نمایند.

نمونه‏ها

۱. خداوند در آیه دوم و سوم سوره طلاق می‏فرماید:

(فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ أَشْهِدُوا ذَوَی عَدْلٍ مِنْکمْ وَ أَقیمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ ذلِکمْ یوعَظُ بِهِ مَنْ کانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ...).

پس، چون به سرآمد عدّه خویش رسیدند یا به شایستگى نگاهشان دارید یا به شایستگى از آنان جدا شوید و دو تن دادگر از [میان] خود

1.. ر.ک: التفسیر الاثرى الجامع، ج۱، ص۲۹ـ ۳۷؛ ج ۳، ص۱۴ ـ ۱۵. براى مطالعه بیشتر، ر.ک: منطق تفسیر قرآن (۱)، ص۲۴۰.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
82

جدی ملاک مفاهمه و احتجاج قرار گیرد. حال اگر متکلمی بگوید مدلول استعمالی جملات من، تا زمانی که با دیگر مدلول‏های جدی من مخالف نباشد، نیز در شمار مدلول‏های جدی کلام من است، می‏توان مدلول‏های استعمالی سخنان وی را نیز به وی استناد داد؛ در حالی که در عرف عقلا اگر چنین قرینه عامی موجود نباشد، نمی‏توان مفاد استعمالی سخنان متکلم را به او نسبت داد.

خداوند مفسرانی را برای فهم سخنان خود در قرآن منصوب کرده و فرموده است:

(وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ ٱلذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ).۱

و این قرآن را به سوی تو فرود آوردیم، تا برای مردم آنچه را به سوی ایشان نازل شده است توضیح دهی، و امید که آنان بیندیشند.

از آن‌جایی که امامان: نیز همان منصب تفسیری پیامبر صلی الله علیه و آله را دارند،۲ لذا آنچه ایشان درباره چگونگی فهم قرآن بگویند، قرینه فهم کلام متکلم از سوی متکلم تلقی می‏شود.

اهل بیت علیهم السلام تا جایی که تتبع شد، به شکل مستقیم نگفته‏اند که مدلول‏های استعمالی قرآن، در حکم مدلول جدی هستند؛ اما پیش‏فرض آنان هنگام تفسیر آیات و نیز هنگام یادکرد آیات قرآن برای مخاطبان خود این گونه بوده است که مفاد استعمالی آیات را مراد جدی تلقی می‏نمودند. لذا از سیره آنان در الغای سیاق درمی‏یابیم که چنین قرینه عامی وجود دارد و چون امامان: در کسوت تعلیم و ارشاد به فراوانی الغای سیاق می‏نمودند، روشن می‏شود این قرینه عام، به آنان اختصاص ندارد؛۳ به ویژه که از برخی روایات تفسیری برمی‏آید که چنین مبنایی

1.. سوره نحل، آیه ۴۴.

2.. در ادامه، در بخش مبانی تفسیر روایی، به شکل تفصیلی این مدعا اثبات خواهد شد.

3.. گفتنی است متأسفانه تا عصر حاضر کمتر به بعد روش‏آموزانه روایات تفسیری توجه شده است؛ در حالی که یکی از رسالت‏های امامان: بعد از رسول اکرم۹، قطعاً آموزش شیوه تفسیر قرآن در پرتو سخنان تفسیری خویش است.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7781
صفحه از 220
پرینت  ارسال به