میان مفسران صدر اول رایج و متداول بوده است؛ چنان که استناد به عبارتهای گسسته از پیوندهای متنی و فرامتنی در کلام اهل بیت علیهم السلام بیانگر وجود چنین بستر مشترکی میان امام و مخاطبان و پذیرش آن از هر دو سوست.
انواع الغای سیاق
بررسی روایات این زمینه بیانگر دو گونه الغای سیاق است: ۱. الغای سیاق با نفی خصوصیت؛ ۲. الغای سیاق با تمسک به مدلول استعمالی.
۱. الغای سیاق با نفی خصوصیت
در روایات بسیاری دیده میشود که معصومان علیهم السلام با نظر به معنای کلی و گسسته از مکان، زمان و اشخاص مذکور در آیات یا عبارتهای قرآنی، به توسعه مصادیق آیات میپردازند؛ یعنی مصداقِ مبتنی بر سیاق، الغای خصوصیت میشود. به دیگر بیان، بخشی از معنای سیاقی که در هدف کلی آیه دخالتی ندارد، الغا میگردد.۱
به بیان سوم، امامان: لب مفهومی و پیام عام آیه را با عبور از ملابسات آیه اخذ میکنند و سپس مصادیق جدیدی از مفهوم عام آیه را به عنوان تفسیر آیه عرضه مینمایند.
نمونهها
۱. خداوند در آیه دوم و سوم سوره طلاق میفرماید:
(فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ أَشْهِدُوا ذَوَی عَدْلٍ مِنْکمْ وَ أَقیمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ ذلِکمْ یوعَظُ بِهِ مَنْ کانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ...).
پس، چون به سرآمد عدّه خویش رسیدند یا به شایستگى نگاهشان دارید یا به شایستگى از آنان جدا شوید و دو تن دادگر از [میان] خود