81
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

نزول، سیاق و بافت رها نمود و به عنوان یک گزاره مستقل در جریان تفسیر موضوعی به کاربرد.۱

البته باید تأکید کنیم که مراد از این مبنا کنار گذاشتن معانی مبتنی بر سیاق (معانی سیاقی) و اسباب نزول (معانی تاریخی) نیست، بلکه با حفظ آن معانی، از معانی عبارت‌های تقطیع شده و گسسته از سیاق و اسباب نزول نیز ـ با رعایت اصول و قواعد مناسب ـ استفاده می‏شود.

برای اثبات امکان رهایی آیات و عبارت‌های قرآنی از پیوندهای متنی و فرامتنی، جداگانه به بررسی دلایل امکان الغای هر یک از انواع پیوندها می‏پردازیم:

الف ـ دلیل جواز الغای سیاق و بافت

دلیل جواز الغای سیاق و بافت، سیره عملی معصومان علیهم السلام به عنوان مفسران حقیقی قرآن در الغای سیاق است. بیان این دلیل ضمن چند بند و مقدمه چنین است:

برای هر جمله تامی می‏توان دو مدلول در نظر گرفت: یک «مدلول استعمالی» که عبارت است از مفاد جمله بدون توجه به قراین معینه و صارفه، و یک «مدلول جدی» که عبارت است از مراد جدی گوینده از کلام که حاصل برآیند قراین است؛ به عنوان مثال، در عبارت «اِذهب الی بحرٍ و استَفِد مِن علمه»، جمله «اِذهب الی بحرٍ» دو مدلول دارد: یکی، مراد جدی متکلم از آن (مدلول جدی)، که به قرینه جمله دوم، امر به دانش‏طلبی است و یکی، مفاد استعمالی آن (مدلول استعمالی)؛ یعنی امر به ساحل‏گردی و تفریح است. بنا بر معنای اول دانش محبوب متکلم است و بنا بر معنای دوم تفریح و گردش.

چنان که روشن است، اصول عقلایی مفاهمه اقتضا می‏کند که تنها مدلول‌های

1.. رابطه این مبنا - که از آن به قاعده «امکان استقلال معنایی آیات»، تعبیر می‏شود - با قاعده «جری و تطبیق» آن است که این قاعده بستر لازم برای تحقق و عملیاتی شدن جری و تطبیق را فراهم می‏سازد. بنا بر این، قاعده امکان استقلال به منزله زیرساخت قاعده جری عمل می‏کند.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
80

است راست مى‏شمارد و تا [مردم] مکه و مردم پیرامون آن را بیم‏دهى‏.

● (تَنزِیلُ الْکتَابِ لَا رَیبَ فِیهِ مِن رَّبّ‏ الْعَالَمِین * أَمْ یقُولُونَ افْترَئهُ بَلْ هُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّک لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أَتَاهُم مِّن نَّذِیرٍ مِّن قَبْلِک).۱

فرو فرستادن این کتاب که تردیدى در آن نیست از سوى پروردگار جهانیان است. بلکه مى‏گویند که آن را خود بربافته است؛ نه بلکه آن (قرآن) از پروردگار تو، راستین است تا گروهى را که پیش از تو بیم‏دهنده‏اى براى آنان نیامده بود بیم دهى‏.

● (تَنزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ * لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ ءَابَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُون۲ [و کتابت‏] از جانب آن عزیزِ مهربان نازل شده است، تا قومی را که پدرانشان بیم‏داده نشدند و در غفلت ماندند، بیم دهی.

در پاسخ باید گفت که چون از این آیات حصری فهمیده نمی‏شود و لسان اثباتی دارند، با آیات پیش‏گفته ـ که قرآن را مایه هشدار و تذکر همه انسان‏ها در هر زمان و مکانی می‏داند ـ تعارضی ندارند. بنا بر این، قرآن ابتدا مخاطبان نخستین و انسان‏های عصر نزول (مشرکان مکه و اطراف آن) را هشدار می‏دهد، ولی این هشدارها منحصر به آن‌ها نیست، بلکه مخاطب هر کسی است که پیام قرآن به او برسد.

۸. امکان رهایی آیات و عبارت‌های قرآنی از پیوندهای متنی و فرامتنی (امکان استقلال معنایی آیات و عبارت‌ها)

مراد از پیوندهای متنی، سیاق و بافت۳ و مراد از پیوندهای فرامتنی، اسباب نزول، شان نزول و فضای نزول است. این مبنا می‏گوید آیات قرآن و عبارت‌های تقطیع شده آیات را می‏توان با رعایت اصول خاص خود، از قید و بند اسباب نزول، فضای

1.. سوره سجده، آیه ۲ و ۳.

2.. سوره یس، آیه ۵ و ۶.

3.. به نظر نگارنده بهتر است به جای تعبیر «سیاق جملات» و «سیاق کلمات»، به ترتیب از «سیاق» و «بافت» استفاده کرد.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7735
صفحه از 220
پرینت  ارسال به