است راست مىشمارد و تا [مردم] مکه و مردم پیرامون آن را بیمدهى.
● (تَنزِیلُ الْکتَابِ لَا رَیبَ فِیهِ مِن رَّبّ الْعَالَمِین * أَمْ یقُولُونَ افْترَئهُ بَلْ هُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّک لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أَتَاهُم مِّن نَّذِیرٍ مِّن قَبْلِک).۱
فرو فرستادن این کتاب که تردیدى در آن نیست از سوى پروردگار جهانیان است. بلکه مىگویند که آن را خود بربافته است؛ نه بلکه آن (قرآن) از پروردگار تو، راستین است تا گروهى را که پیش از تو بیمدهندهاى براى آنان نیامده بود بیم دهى.
● (تَنزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ * لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ ءَابَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُون)؛۲ [و کتابت] از جانب آن عزیزِ مهربان نازل شده است، تا قومی را که پدرانشان بیمداده نشدند و در غفلت ماندند، بیم دهی.
در پاسخ باید گفت که چون از این آیات حصری فهمیده نمیشود و لسان اثباتی دارند، با آیات پیشگفته ـ که قرآن را مایه هشدار و تذکر همه انسانها در هر زمان و مکانی میداند ـ تعارضی ندارند. بنا بر این، قرآن ابتدا مخاطبان نخستین و انسانهای عصر نزول (مشرکان مکه و اطراف آن) را هشدار میدهد، ولی این هشدارها منحصر به آنها نیست، بلکه مخاطب هر کسی است که پیام قرآن به او برسد.
۸. امکان رهایی آیات و عبارتهای قرآنی از پیوندهای متنی و فرامتنی (امکان استقلال معنایی آیات و عبارتها)
مراد از پیوندهای متنی، سیاق و بافت۳ و مراد از پیوندهای فرامتنی، اسباب نزول، شان نزول و فضای نزول است. این مبنا میگوید آیات قرآن و عبارتهای تقطیع شده آیات را میتوان با رعایت اصول خاص خود، از قید و بند اسباب نزول، فضای