57
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

پاسخ

این اشکال برخاسته از تصور خام از تفسیر موضوعی است. تصور کسی که چنین اشکالی می‏کند، این است که در تفسیر موضوعی آیات مربوط به یک موضوع به شکل فهرستی گردآوری می شوند و نظمی جدید و بشری بر آیات قرآن حاکم می شود؛ آنگاه آیات بر اساس ترتیب جدید، قرائت و تک تک تفسیر می‏شوند.

در حالی که این، ظاهر کار تفسیر موضوعی است. آیات در تفسیر موضوعی، در همان بستر اصلی و متواتر خود فهم و تفسیر می‏شوند و اصلاً درصدد اینجا نظم جدیدی میان آیات هم‏موضوع نیست. در این گونه تفسیر موضوعی، اگر آیات فهرست و گزینش می‏شوند، برای ایجاد حضور ذهن بهتر نسبت به آیات موضوع است تا در مرحله نظریه‌سازی و توصیف دیدگاه قرآن، به تمام ابعاد مطرح در آیات مختلف توجه باشد و گرنه گردآوری آیات ضرورتی نداشت.

بنا بر این، در تفسیر موضوعی مرز سوره‏ها، نظم تعبدی و اعجازآمیز آیات لحاظ و منبعی برای تحقق هدف قلمداد می‏گردد و درصدد ساخت سوره‏ای جدید از آیات متحدالموضوع نیست.

۴. بی‌سابقه بودن تفسیر موضوعی

برخی دلیل جایز نبودن تفسیر موضوعی را این دانسته‌اند که اگر این گونه مطالعه قرآن جایز و صحیح بود، باید از سوی معصومان علیهم السلام مطرح می‏شد یا دست‌کم باید در طول تاریخ طولانی تفسیر در میان مفسران مسلمان مورد توجه قرار می‏گرفت. بنا بر این، چون چنین اتفاقی نیفتاده است، با وجود این که مطالعات موضوعی امر دور از ذهنی نیست، به شکل اجمالی کشف می‏کنیم تفسیر موضوعی تالی فاسد داشته که مورد اهتمام واقع نشده است.۱

1.. ر.ک: «تفسیر موضوعی، بررسی و نقد دلایل مخالفان»، ص۱۱۷.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
56

۳. و أخرج ابن سعد و ابن الضریس فی فضائله و ابن مردویه عن عمرو بن شعیب، عن أبیه، عن جده: أنَّ رسولَ اللّٰه صلی الله علیه و آله خرج علی قوم یتراجعون فی القرآن وهو مغضب فقال: بهذا ضَلَّت الأممُ قبلکم لاختلافهم علی أنبیائهم و ضربِ الکتابِ بعضَه ببعضٍ. قال: وإنَّ القرآنَ لم ینزِل لِیکذبَ بعضُه بعضا ولکن نَزَلَ أن یصدقَ بعضُه بعضاً فما عرفتم منه فاعملوا به وما تشابه علیکم فآمِنوا به.۱

چنان که از جملگی این روایات برمی‌آید، مراد از «ضرب القرآن بعضه ببعض» جدل و مراء و مخاصمه با آیات قرآن است؛ به این معنا که در رد و تکذیب مفهوم آیه‏ای به آیه‏ای دیگر استناد کردن.۲ به دیگر بیان، برای رد برداشت و فهم دیگری از آیه‏ای که ما آن برداشت و فهم را نمی پسندیم و با سلایق ما سازگار نیست، با ظاهر آیه‏ای دیگر با او مجادله کنیم در این صورت بدون توجه به مراد واقعی خداوند از آیات و برآیند مفهومی آیات مختلف فقط در صدد انکار خصم خواهیم بود و نهایت چنین عملی، فهم ناقص مراد الهی و نسبت دادن خواسته‏های شخصی به قرآن خواهد بود. کافر شدن کسی که آیات قرآن را به یکدیگر می‏زند نیز با این معنا سازگار است.

با این توضیح، روشن می شود که تفسیر موضوعی مصداق ضرب آیات به یکدیگر نخواهد بود.

۳. اخلال در نظام توقیفی آیات و مخالفت با حکمت الهی

تردیدی نیست که قرار گرفتن شماری از آیات در حصار یک سوره با چینشی خاص، امری تعبدی و اعجازآمیز است و حکمت الهی آن را اقتضا کرده است. بنا بر این، به هم زدن این چینش و خارج کردن آیات از سوره‌ها سبب مخالفت با حکمت الهی و اخلال در نظم تعبدی و نقض اعجاز قرآن می گردد.۳

1.. الدر المنثور، ج۲، ص۶.

2.. برای مطالعه بیشتر، ر.ک: «نقد و بررسی ضرب قرآن»، ص۹ ـ ۱۱.

3.. ر.ک: المدخل الی التفسیر الموضوعی، ص۹۰؛ «وزن ادله معارض تفسیر موضوعی»، ص۸۸.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7713
صفحه از 220
پرینت  ارسال به