۲. مذمت تفسیر موضوعی در روایات
در روایات مشهور «ضرب القرآن» ـ که در منابع فریقین آمده است ـ از برهم زدن ترتیب آیات به شدت نهی شده است؛۱ از جمله در یکی از این روایات آمده است:
۰.عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ سُلَیمَانَ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ۷ قَالَ: قَالَ أَبِی۷: «مَا ضَرَبَ رَجُلٌ الْقُرْآنَ بَعْضَهُ بِبَعْضٍ إِلَّا کفَرَ»؛۲
قاسم بن سلیمان از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود: پدرم فرمود: «هر کس بخشی از قرآن را به بخشی دیگر بزند، کافر می گردد».
بنا بر این روایت، بخش بخش کردن آیات قرآن و ایجاد تضارب میان آنها مذمت شده است؛ لذا تفسیر موضوعی مذمت می گردد.
پاسخ
پاسخ این شبهه در گرو تبیین صحیح این روایت است. برای فهم این روایات چند مورد از متون آنها را بررسی می کنیم:
۱. عن عمرو بن شعیب، عن أبیه، عن جده قال: سَمِعَ النبی۹ قوماً یتَدارؤون. فقال: هَلَک مَن کان قبلَکم بهذا، ضَربوا کتابَ اللّٰه بعضَه بِبعضٍ وإنما نَزَلَ کتابُ اللهِ یصدِّقُ بعضُه بعضاً، فلا تُکذِّبوا بعضَه بِبعضٍ، ما عَلمتُم منه فَقُولوا و ما جهلتم فَکِلُوه إلی عالِمِه.۳
۲. عن أبی أمامةَ: أنَّ رسولَ اللّٰه صلی الله علیه و آله، خَرج علی الناس و هم یتنازَعون فی القرآن، فغَضِبَ غَضباً شدیداً، حتَّی کأنَّما صُبَّ علی وجهه الخَلُّ، ثم قال۹: لا تَضربوا کتابَ اللّٰه بعضَه ببعضٍ، فإنه ما ضَلَّ قومٌ قَطُّ إلا أوتوا الجدل، ثم تلا: (مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلاً بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ).۴