از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمود: خداوند به سه چیز فرمان داده که مقرون به سه امر دیگر هستند: به نماز و زکات [با هم] فرمان داده. پس هر که نماز بخواند، ولی زکات ندهد، نمازش پذیرفته نمیشود.
همچنین امام صادق علیه السلام فرمود پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به منادی خود دستور داد بگوید:
۰.أیُّهَا المُسلِمونَ زَکُّوا أموالَکُم تُقبَلْ صَلاتُکُم.۱
ای مسلمانان! زکات مالتان را بدهید تا نمازتان قبول شود.
در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود:
۰.إنَّ اللهَ عز و جل قَرَنَ الزکاةَ بِالصَّلاةِ فقال: (أَقِيمُوا ٱلصَّلَوٰةَ وَ ءَاتُوا ٱلزَّكَوٰةَ)، فَمَن أقامَ الصَّلاةَ ولَم یُؤتِ الزکاة لَم یُقِمِ الصلاةَ.۲
خداوند زکات را قرین نماز قرار داد و فرمود: «نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید.» پس هر کس نماز را اقامه کند ولی زکات را نپردازد نماز را اقامه نکرده است.
۴. شناخت ابعاد ناپیدای موضوع در قرآن
روایات موضوع گاه به مطالب و مفاهیمی اشاره میکنند که در نگاه ابتدایی اثری از آنها در قرآن نیست و پژوهشگر با مطالعات تفسیری و جست و جوهای شخصی نیز آنها را در قرآن نیافته است، اما با تلاش برای بازیابی مفاد آن روایت در قرآن (مستندیابی روایات) گاه به آیات جدید یا نگاه جدید در آیات قبلی میرسد که همین مفاد را مستقیماً یا به شکل کلی بیان کردهاند. بنا بر این، ابعاد مخفی موضوع ـ که به کمند پژوهشگر نیامدهاند ـ به این شیوه صید میگردند.
به عنوان نمونه،۳ کسی که درباره «عیبجویی در قرآن» پژوهش میکند، وقتی روایت «عن علی علیه السلام: مَن عَیَّرَ بِشَئٍ بُلِی بِه؛ هر که عیبجویی دیگران را کند، خود