27
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

چنان که راغب اصفهانی،۱ آیة اللّٰه خویی،۲ علامه طباطبایی،۳ استاد محمد هادی معرفت‏۴ و استاد علی ‌اکبر بابایی۵ نیز همین نگاه را در پیش گرفته‏اند.

در نگاه اول، «تفسیر» به عنوان یک علم، مجموعه‏ای از آگاهی‏های دسته‏بندی شده، منظم و هدف‌مند است۶ و در نگاه دوم، «تفسیر» به عنوان یک فعل، عملیاتی فکری و کاشفانه است.۷

تفاوت این دو، همچون تفاوت اصول فقه و اجتهاد است که اولی مجموعه‏ای از آگاهی‏های طبقه‏بندی شده و هدف‌مند (یک علم) است و دومی عملیاتی فکری و کاشفانه است.

همچنین رابطه این دو (علم تفسیر و عملیات تفسیر) آن است که روش، قواعد، اصول، چالش‏ها، انواع، منابع و دیگر مسائل مورد نیاز دومی در اولی بحث می‏گردد.

مراد از تفسیر در ترکیب «تفسیر موضوعی» نگاه دوم به تفسیر است.۸ بنا بر

1.. الاتقان، ج۲، ص۴۶۱؛ همچنین ر.ک: البرهان، ج۲، ص۱۴۹: «التفسیر فی عرف العلماء کشفُ معانی القرآن و بیانُ المراد».

2.. البیان فی تفسیر القرآن، ص۳۹۷: «التفسیر هو إیضاح مراد اللّه تعالى من کتابه العزیز».

3.. المیزان، ج۱، ص۴: «التفسیر و هو بیانُ معانی الآیات القرآنیة و الکشفُ عن مقاصدها و مدالیلها».

4.. تفسیر و مفسران، ج‏۱، ص۱۷: «تفسیر در اصطلاح مفسران عبارت است از زدودن ابهام از لفظ مشکل و دشوار، که در انتقال معناى مورد نظر، نارسا و دچار اشکال است».

5.. روش‌شناسی تفسیر قرآن، ص۲۳: «تفسیر عبارت است از بیان مفاد استعمالی آیات قرآن، و آشکار نمودن مراد خدای متعال از آن بر مبنای ادبیات عرب و اصول عقلایی محاوره».

6.. موضوع هر علمی فصل مقوم تعریف آن علم است. البته شناخت موضوعات علوم امری ساده و به دور از اختلاف نیست. در بحث ما به نظر می‏رسد که موضوع علم تفسیر، «فهم معانی و مراد آیات» باشد.

7.. ای کاش برای این دو مفهوم، از یک اصطلاح استفاده نمی‏شد؛ گر چه عموماً تفسیر با نگاه اول را «علم تفسیر» می‏نامند و برای معنای دوم از «تفسیر» به شکل مطلق استفاده می‏شود.

8.. عموماً مراد از تفسیر، زمانی که در ارتباط با گونه‏های مختلف به‏کار می رود، نگاه دوم است؛ چرا که در نگاه اول به عملیات تفسیر، با انواع مختلفش، یک‌جا پرداخته می‏شود و این به آن خاطر است که مسائل انواع تفسیر در مباحث زیادی مشترک هستند. بنا بر این، شاهد تعابیری همچون علم تفسیر اجتماعی، علم تفسیر تنزیلی، علم تفسیر اجتهادی و ... نیستیم.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
26

بخش اول. مفهوم شناسی «تفسیر موضوعی روایی»

برای تبیین مفهوم ترکیب «تفسیر موضوعیِ روایی» ـ که آن را به اختصار «تمر» می‏نامیم ـ باید ابتدا به تبیین اجزای این ترکیب پرداخت.

۱. تفسیر

تفسیر، در اصطلاح مفسران و دانشمندان، به دو شکل کلی تعریف می‌شود: گاه از دریچه یک علم به آن نگاه شده است و تفسیر به عنوان یک «علم» معرفی می‌شود؛ به عنوان نمونه، بدر الدین زرکشی(م۷۹۴ق) تفسیر را این گونه تعریف می‌کند:

۰.علم یُعرف به فهمُ کتاب اللّٰه المنزل علی نبیه محمد ـــ صلی اللّٰه علیه و سلم ـــ و بیانُ معانیه و استخراجُ أحکامه و حکمه.۱

چنان که ابوحیان اندلسی (م۷۴۵ق)،۲ زرقانی (م ۱۹۴۸م)،۳ ابن عاشور۴ و سید محمد باقر حکیم۵ نیز تفسیر را با همین نگاه تعریف کرده‏اند.

گاه نیز تفسیر به عنوان «یک عملیات ذهنی و فکری کاشفانه»۶ معرفی می‌گردد؛ به عنوان نمونه، طبرسی (م۵۴۸ق) می‌نویسد:

۰.التفسیر کشفُ المراد عن اللفظ المشکل.۷

1.. البرهان، ج۱، ص۱۳.

2.. البحر المحیط، ج۱، ص۱۲۱: «علمٌ یبحثُ فیه عن کیفیة النطق بألفاظ القرآن، و مدلولاتها، و ...».

3.. مناهل العرفان فی علوم القرآن، ج‏۱، ص۴۷۱: «علم یُبحث فیه عن أحوالُ القرآن الکریم من حیث دلالته على مراد اللّٰه تعالى بقدر الطاقة البشریة».

4.. التحریر و التنویر، ج‏۱، ص۱۰: «هو اسمٌ للعلم الباحثِ عن بیان معانی ألفاظ القرآن و ما یُستفاد منها».

5.. علوم القرآن (حکیم)، ص۲۲۴: «و أمّا التفسیر بوصفه علماً فهو علمٌ یُبحث فیه عن القرآن الکریم بوصفه کلاماً للّٰه تعالى».

6.. می‌توان آن را پژوهش علمی کاشفانه (بحثٌ علمی کشفی/ محاولة علمیة کشفیة) نیز دانست.

7.. مجمع البیان، ج۱، ص۳۹.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7764
صفحه از 220
پرینت  ارسال به