بخش اول. مفهوم شناسی «تفسیر موضوعی روایی»
برای تبیین مفهوم ترکیب «تفسیر موضوعیِ روایی» ـ که آن را به اختصار «تمر» مینامیم ـ باید ابتدا به تبیین اجزای این ترکیب پرداخت.
۱. تفسیر
تفسیر، در اصطلاح مفسران و دانشمندان، به دو شکل کلی تعریف میشود: گاه از دریچه یک علم به آن نگاه شده است و تفسیر به عنوان یک «علم» معرفی میشود؛ به عنوان نمونه، بدر الدین زرکشی(م۷۹۴ق) تفسیر را این گونه تعریف میکند:
۰.علم یُعرف به فهمُ کتاب اللّٰه المنزل علی نبیه محمد ـــ صلی اللّٰه علیه و سلم ـــ و بیانُ معانیه و استخراجُ أحکامه و حکمه.۱
چنان که ابوحیان اندلسی (م۷۴۵ق)،۲ زرقانی (م ۱۹۴۸م)،۳ ابن عاشور۴ و سید محمد باقر حکیم۵ نیز تفسیر را با همین نگاه تعریف کردهاند.
گاه نیز تفسیر به عنوان «یک عملیات ذهنی و فکری کاشفانه»۶ معرفی میگردد؛ به عنوان نمونه، طبرسی (م۵۴۸ق) مینویسد:
۰.التفسیر کشفُ المراد عن اللفظ المشکل.۷
1.. البرهان، ج۱، ص۱۳.
2.. البحر المحیط، ج۱، ص۱۲۱: «علمٌ یبحثُ فیه عن کیفیة النطق بألفاظ القرآن، و مدلولاتها، و ...».
3.. مناهل العرفان فی علوم القرآن، ج۱، ص۴۷۱: «علم یُبحث فیه عن أحوالُ القرآن الکریم من حیث دلالته على مراد اللّٰه تعالى بقدر الطاقة البشریة».
4.. التحریر و التنویر، ج۱، ص۱۰: «هو اسمٌ للعلم الباحثِ عن بیان معانی ألفاظ القرآن و ما یُستفاد منها».
5.. علوم القرآن (حکیم)، ص۲۲۴: «و أمّا التفسیر بوصفه علماً فهو علمٌ یُبحث فیه عن القرآن الکریم بوصفه کلاماً للّٰه تعالى».
6.. میتوان آن را پژوهش علمی کاشفانه (بحثٌ علمی کشفی/ محاولة علمیة کشفیة) نیز دانست.
7.. مجمع البیان، ج۱، ص۳۹.