قرآن درباره یک موضوع است.
تفسیر گزینشی همموضوع، بر اساس ترتیب تفسیر آیات منتخب، به «مُصحفی» و «مَبحثی» قابل تقسیم است. در گونه مصحفی، آیات موضوع بر اساس ترتیبی که در مصحف آمده، تفسیر میشوند و در گونه مبحثی، بر اساس مبحث کلی، همچون طهارت، نماز و... یا فضائل، حقوق و... یا توحید، نبوت و... تفسیر میشوند.
تفسیر گزینشی همموضوع مبحثی بر اساس گرایش مفسر، گاه تطبیقی است و گاه غیر تطبیقی.
«تفسیر موضوعی» بر اساس مأخذ موضوع، به دو گونه «درونقرآنی» و «برونقرآنی» تقسیم میشوند. پژوهشگر تفسیر موضوعی در هر یک، میتواند از پرتوافکنی حداکثری روایات استفاده کند یا خیر، که اولی را «تفسیر موضوعیِ روایی» و دومی را «تفسیر موضوعی محض» مینامیم.۱
نکات کلی
چنان که روشن است، بهترین جایگاه برای ذکر گرایشهای تفسیری در پایان