23
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

گونه‌های تفسیر گزینشی

تفسیر گزینشی با توجه به غرض تفسیر به دو گونه اصلی: هم‌موضوع (آیه‌محور) و موضوعی (موضوع‌محور) تقسیم می‌شود.۱ مراد از تفاسیر گزینشی هم‌موضوع، تفاسیری همچون آیات الاحکام، آیات العترة،۲ آیات العقاید۳ و... است که گرچه تمام آیات تفسیر شده دارای موضوعی واحد هستند، اما غرض مفسر منحصر در ارائه تفسیر آیه آیه مجموعه به شکل کامل است؛ درست نظیر تفسیر ترتیبیِ آن‌ها در دل سوره‌هایشان. به دیگر بیان، هدف آن، کشف مراد آیات منتخب است، نه بیان نظریه قرآنی؛ اما در تفسیر موضوعی، غرضِ مفسرْ تبیین و کشف دیدگاه جامع

1.. عبدالستار فتح اللّٰه نیز در کتاب المدخل الی التفسیر الموضوعی متوجه تفاوت این دو شاخه است، لذا نام اولی را «تفسیر موضوعی عام» و نام دومی را «تفسیر موضوعی خاص» گذاشته است (ص۲۴ ـ ۲۶).

2.. همچون: کرائم قرآن آیة اللّٰه محمد محمدی ری‌شهری.

3.. همچون: تفسیر آیات العقائد سید جعفر سیدان.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
22

ترتیبی (موضعی) و تنزیلی هستیم.

تفسیر تنزیلی تنها یک گونه دارد و آن، تفسیر تنزیلی جامع (یا اجتهادی) است؛۱ اما تفسیر ترتیبی، بر اساس این که اصلی‌ترین منبع تفسیر در آن چیست، به سه گونه جزئی‌تر تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از: ۱. تفسیر جامع (یا اجتهادی) که مهم‌ترین منبع تفسیری در آن مجموع نقل و عقل است؛ ۲. تفسیر روایی که مهم‌ترین منبع تفسیری در آن روایات (نقل) است؛ ۳. تفسیر اشاری (یا عرفانی یا باطنی) که مهم‌ترین منبع تفسیری شهود است.۲

تفسیر ترتیبی جامع، بر اساس گرایش‌های مختلف، به گونه‌های: ادبی،۳ کلامی،۴ فلسفی، علمی (هستی‌شناسانه)،۵ تربیتی، اجتماعی،۶ سیاسی، فقهی، تطبیقی، عقلی و... تقسیم می‌گردد.

همچنین تفسیر ترتیبی روایی، بر اساس گرایش مفسر، به تطبیقی۷ و غیر تطبیقی تقسیم می‌گردد. البته ابتکار مجموعه علمی فرهنگی دارالحدیث در استفاده از تمامی منابع تفسیری، در ضمنِ تفسیر روایی، اقتضا می‌کند تفسیر ترتیبی روایی قبل این تقسیم، بر اساس دامنه منابع تفسیری، به جامع و خاص تقسیم گردد۸ و سپس گونه خاص، به تطبیقی و غیر تطبیقی تقسیم شود.

1.. مانند: تفسیر الحدیث محمد دروزه و همگام با وحی عبدالکریم بهجت‌پور.

2.. مانند: کشف الاسرار میبدی.

3.. همچون: الکشاف زمخشری.

4.. همچون: مفاتیح الغیب فخر رازی.

5.. همچون: الجواهر طنطاوی.

6.. همچون: تفسیر نمونه آیة اللّٰه ناصر مکارم شیرازی و فی ظلال القرآن سید قطب.

7.. مانند: تفسیر الاثری الجامع آیة اللّٰه محمد هادی معرفت.

8.. گفتنی است که بر این اساس، تفاوت تفسیر اجتهادی با تفسیر روای جامع در این است کهضمن اشتراک هر دو در استفاده از تمامی منابع تفسیری، در تفسیر اجتهادی، اهتمام به منابع دارای شدت و ضعف نیست و تقریباً همگی به یک اندازه مورد اهتمام است، اما در تفسیر روایی جامع، اهتمام ویژه‌ای به بهره‌گیری از روایات در فرآیند تفسیر وجود دارد که آن را در رأس همه منابع تفسیری قرار می‌دهد.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7924
صفحه از 220
پرینت  ارسال به