یا عنوانی که در مرحله اولیه انتخاب شده و نیازمند اصلاح هستند را اصلاح نمود.
اقدام دوم، ارجاع عناوین به فیشهاست؛ یعنی در طرح، مقابل هر عنوان، به فیشهای مرتبط ارجاع شود تا هنگام تحلیل و نگارش بدانیم درباره این عنوان چه مطالبی باید دیده شوند.
بعد از پایان مطالعه فیشها و اصلاحات نهایی طرح، لازم است چند باری طرح را مطالعه و بازبینی کرد.
گفتنی است حذف عناوین خالی از آیات و گزارههای قرآنی در این مرحله صورت نمیگیرد، بلکه زمان نگارش تکلیف آنها روشن میگردد.
مرحله چهارم: تحلیل و نظریهپردازی
یک. پردازش دادهها و نگارش
با انجام گامهای قبلی ذهن پژوهشگر در آمادگی بسیار بالایی برای پردازش و تحلیل اطلاعات و تدوین پژوهش قرار میگیرد و با انگیزه و توان بالا، آمادگی طی کردن گامی را ـ که چه بسا طولانیترین گام باشد ـ کسب میکند.
اقدامات لازم
در این مرحله دادههای گردآوری شده باید تفصیل و تشریح شود و تلاش گردد گزارههای قرآن تا حد ممکن تعلیل شوند و چرایی آموزههای قرآنی روشن گردد. همچنین باید به نسبتسنجی میان یافتههای بشری و دادههای قرآنی نیز پرداخت.
اقدام دیگری که لازم است در این گام صورت گیرد، تعیین روابط میان متغیرهای قرآنی است. انواع روابطی که امکان دارد از ظرایف و دقایق آیات به دست آمده باشد یا اکنون به دست آید، باید بررسی و ارائه گردد.
همچنین لازم است سؤالات و اهداف پژوهش مد نظر قرار داشته باشند و فراید نگارش به سمت پاسخ به پرسشها و تحصیل اهداف باشد.
دیگر، این که لازم است مفهومسازیهای مورد نیاز برای ارائه نظریه قرآن،