195
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

علم و ایمان، دو برادر هم زادند و دو رفیق اند که هیچ گاه از هم جدا نمی‏شوند.

یا روایتی دیگری از ایشان می‏فرماید:

۰.أصلُ الإِیمانِ العِلمُ.۱

ریشه ایمان، علم است.

و نیز روایت:

۰.ثَمَرَةُ العِلمِ مَعرِفَةُ اللهِ.۲

هر سه این روایات فاقد سند هستند. با این حال، پیمودن عکس مسیر صدور آن‌ها، ما را به دو آیه زیر می‏رساند و یکی از ابعاد موضوع در قرآن را روشن می‏کند:

(وَ یَرَی الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنزِلَ إِلَیْكَ مِن رَّبِّكَ هُوَ الْحَقَّ).۳

کسانی که به ایشان علم داده شده، آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده حق می‏دانند.

(وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ).۴

و تا کسانى که دانش یافته‏اند بدانند که این (قرآن)، راستین و از سوى پروردگار توست‏.

بنا بر این، بدون این که به صدور این روایات اطمینان پیدا کنیم، آن‌ها نقش مؤثر و مطلوب خود را ایفا کردند.

۴. غربال‏شدن روایات از طریق تفسیر معکوس

چالش دیگری که در پژوهش‏های روایی وجود دارد، روایاتی است که در فرایند صدور یا انتقال (سماع، نقل شفاهی، کتابت و استنساخ) دچار آسیب‏ گردیده‏ و بخشی یا

1.. بحار الانوار، ج۶۶، ص۸۱.

2.. غرر الحکم، ج۳، ص۳۲۲، ح۴۵۸۶.

3.. سوره سبا، آیه ۶.

4.. سوره حج، آیه ۵۴.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
194

همچنین اگر درباره «امر به معروف» در قرآن پژوهش می‏شود، این روایت رابطه امر به معروف و تبلیغ امامت را تبیین می‏کند و تبلیغ امامت را برترین مصداق امر به معروف می‏داند. بنا بر این، آیات ابلاغ امامت ائمه: از این زاویه نگاه می‏شود و آیاتی نظیر: (یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعْصِمُک مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ)۱ داخل در پژوهش می‏گردد.

۳. بی‏نیازی کاربرد احادیثِ موضوع از بررسی‏های سندی

استفاده از حدیث در پژوهش‏های علمی با چالش صدور و سند مواجه است؛ به ویژه در قلمرو روایات معرفتی؛ چرا که کتاب‏های رجالی بیشتر ناظر به اسناد روایات فقهی هستند. لذا اطلاعات رجالی درباره راویان روایات معرفتی محدودیت خاص خود را دارد. از دیگر سو نیز عموماً اسناد این روایات دچار حذف، اختصار و ارسال است.

این در حالی است که تفسیر معکوس از راه بازگردانی روایات موضوع به آیات، چالش صدور و سند را از میان برمی‏دارد؛ یعنی بدون این که نیاز باشد به صدور و صحت سندی روایات موضوع، اطمینان یافت نقش مورد انتظار (= راهنمایی به ابعاد قرآنی موضوع) را ایفا می‏کنند.

به عنوان نمونه، فرض کنید موضوع پژوهشی «ریشه‏های ایمان در قرآن کریم» باشد. بعد از مطالعه روایات موضوع روشن می‏گردد که در هندسه روایی ایمان، علم (معرفت) با ایمان پیوند دارد و علم ریشه ایمان است؛ نظیر روایتی فاقد سند، از امام علی علیه السلام در غرر الحکم به این شرح:

۰.الإِیمانُ وَالعِلمُ أخَوانِ تَوأَمانِ، و رَفیقانِ لا یفتَرِقانِ.۲

1.. سوره مائده، آیه ۶۷.

2.. غرر الحکم، ج۲، ص۴۷، ح۱۷۸۵.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7740
صفحه از 220
پرینت  ارسال به