ریشهیابی هندسه روایی در قرآن، ذهن را نسبت به آیات از قبل یافتشده، حساس و دقیق میگرداند تا ابعاد روایی موضوع را در آیات موجود با دقت نظر کشف کند.
به عنوان نمونه، اگر درباره عقل در قرآن تحقیق میکنیم، روایت «العقل ما عُبِدَ به الرحمنُ»۱ بیانگر یکی از ابعاد مهم موضوع عقل، یعنی «رابطه عقل و بندگی» است و تلاش برای تفسیر معکوس آن ما را به دو آیه زیر میرساند که پیشتر در دامنه آیات موضوع قرار داشتند، ولی چهبسا این رابطه در آنها کشف نشده است:
(وَ مَنْ یرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه).۲
چه کسی جز کمخردان از آیین ابراهیم روی میگرداند؟
مفهوم این آیه آن است که فرد صاحب خرد به آیین توحیدی و پرستش رب العالمین میپیوند. به تعبیر مختصرتر عقل به پرستش خدای یگانه میانجامد. بنا بر این، عقل، آن چیزی است که آدمی را به پرستش خدای یگانه وادارد.
(وَ إِذا نادَیتُمْ إِلَی الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ذلِك بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْقِلُونَ).۳
آنها هنگامی که (اذان میگویید، و مردم را) به نماز فرا میخوانید، آن را به مسخره و بازی میگیرند. این به خاطر آن است که آنها جمعی نابخردند.
این آیه میفرماید بیاعتنایی به نماز و پرستش خداوند ناشی از بیخردی است. مفهوم این مطلب، آن است که خرد، آدمی را به پرستش وامیدارد.
بنا بر این، به کمک روایات موضوع، یکی از مهمترین ابعاد موضوع عقل در آیاتی که از پیش شناسایی شده بودند، کشف و برجسته میشود.