را انجام داده باشد.»۱ در قرآن کریم ما را به این آیه میرساند:
(وَ لَقَدْ آتَینا مُوسَی الْکتابَ وَ قَفَّینا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَینا عیسَی ابْنَ مَرْیمَ الْبَیناتِ وَ أَیدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَ فَکلَّما جاءَکمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُکمُ اسْتَکبَرْتُمْ فَفَریقاً کذَّبْتُمْ وَ فَریقاً تَقْتُلُونَ).۲
در این آیه شریفه خداوند یهودیان عصر پیامبر صلی الله علیه و آله را توبیخ میکند و میفرماید:
چرا هر گاه پیامبری چیزی را که خوشایند شما نبود برایتان آورد، کبر ورزیدید؟ گروهی را دروغگو خواندید و گروهی را میکشید.
این در حالی است که اجداد آنان انبیا را میکشتند، ولی چون آنان نیز به چنین عملی از سوی اجداد خود راضی بودند، قتل انبیا به آنان نسبت داده شده است.
همچنین در خبری موقوف از اهل سنت نقل شده: «مَن أرادَ العلمَ فَلْیُثوِّرِ القرآنَ».۳ تفسیر معکوس این خبر ما را به این آیه میرساند:
(وَ کذَالِك أَنزَلْنَاهُ حُکماً عَرَبیّاً وَ لَئنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ مَا جَاءَك مِنَ الْعِلْمِ مَا لَك مِنَ اللَّهِ مِن وَلیٍٍّ وَ لَا وَاقٍ).۴
و بدین سان آن [قرآن] را فرمانی روشن نازل کردیم، و اگر پس از دانشی که به تو رسیده [باز] از هوسهای آنان پیروی کنی، در برابر خدا هیچ دوست و حمایتگری نخواهی داشت.
در این آیه کریمه خداوند از قرآن تعبیر به «العلم» نموده است.
فواید تفسیر معکوس
۱. توسعه و تعمیق مفاهیم آیات موجود
یکی از فواید تفسیر معکوس آن است که تلاش برای مستندسازی روایات موضوع و