امانتدار ایمان مىشود و سپس از او گرفته مى شود. [مثلاً] زبیر در پرتو ایمان و روشنایى آن حرکت مىکرد، به طورى که وقتى پیامبر خدا از دنیا رفت، او با شمشیرش به راه افتاد و مىگفت: با کسى جز على بیعت نمىکنیم».
گفتنی است عبارت (فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ) از این آیه، با توجه به نکاتی که در روششناسی فهم مفاد روایات تفسیری وجود دارد و در مباحث مبانی تفسیر موضوعی نیز اشاره شد، تحت قاعده «امکان استقلال معنایی عبارتهای آیات» قرار میگیرد. لذا شامل اقسام ایمان نیز میگردد.
البته روایات موضوع، به شیوههای غیرمستقیم نیز به یافتن آیات موضوع کمک میکنند؛ نظیر برقراری پیوند میان موضوع و موضوعات دیگر یا بیان ابعادی از موضوع و کشف آن ابعاد در آیات از طریق ریشهیابی روایات موضوع در آیات (تفسیر معکوس) که در ادامه به تفصیل بررسی خواهد شد.
۷. مطالعه آثار حاوی نگاه اسلامی و قرآنی به موضوع
یکی دیگر از راههای یافتن آیات، به ویژه در موضوعات برونقرآنی، مطالعه مقالات و کتابهایی است که توسط اندیشمندان مسلمان یا از سوی دیگران، ولی به غرض بررسی موضوع از نگاه دین اسلام نگاشته شده است. در این کتابها معمولاً از آیاتی که مرتبط با موضوع هستند، سخن گفته میشود و به آنها استشهاد و استناد میگردد.
سه. تهیه فهرست آیات و سیاقها به ترتیب نزول
از آنجایی که برخی نکات و دقایق آیات در پیوندهای سیاقی نهفته است، نباید از نقش سیاق در فهم معانی آیات غفلت نمود. به این منظور لازم است محدوده سیاق آیاتی که در مرحله قبل شناسایی شدهاند نیز روشن شود.
برای شناسایی قلمرو سیاقی هر آیه چهار الگو در اختیار ما قرار دارد که عبارتاند از: