177
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

(وَ هُوَ الَّذی أَنْشَأَکمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآیاتِ لِقَوْمٍ یفْقَهُونَ).۱

«مستقر» می‏تواند به معنای اسم مفعول (استقرار یافته)، اسم مکان (محل استقرار) یا مصدر میمی (استقرار و ثبات) باشد. «مستودع» از «وداع»، به معنای ترک کردن، مشتق شده است و آن نیز ممکن است به معنای ناپایدار، نگهداری‏شده، محل نگهداری ودیعه و یا ناپایداری باشد.

به هر حال، مراد آیه این است که خداوند شما انسان‌ها را از آدم ابوالبشر به وجود آورد و پیوسته برخی را در زمین یا در رحم مادران مستقر ساخت و برخی را در صلب پدران نگه داشته شده‏اند تا در زمین مستقر شوید.۲

چنان که مشاهده می‏شود، در این آیه سخنی از ایمان وجود ندارد؛ در حالی که روایات متعددی این آیه را به عنوان یکی از آیات موضوع ایمان و بیان‌گر دو نوع ایمان پایدار و گذرا معرفی می‏کنند؛ از جمله این روایات در نقلی در تفسیر العیاشی آمده است:

۰.عَنْ سَعِیدِ بْنِ أَبِی الْأَصْبَغِ، سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ۷ وَ هُوَ یُسْأَلُ عَنْ قول الله عز و جل : (فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ). قَالَ: «مُسْتَقَرٌّ فِی الرَّحِمِ وَ مُسْتَوْدَعٌ فِی الصُّلْبِ وَ قَدْ یکونُ مُسْتَوْدَعَ الْإِیمَانِ ثُمَّ ینْزَعُ مِنْهُ وَ لَقَدْ مَشَى الزُّبَیرُ فِی ضَوْءِ الْإِیمَانِ وَ نُورِهِ حَتَّى قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ۹ حَتَّى مَشَى بِالسَّیفِ وَ هُوَ یقُولُ: لَا نُبَایعُ إِلَّا عَلِیاً.۳

سعید بن ابى اَصبغ از امام صادق علیه السلام روایت می‏کند: شنیدم در پاسخ سؤال از این سخن خداوند «پس قرارگاه و محل امانتى [مقرر كرد]»، فرمود: «قرار گرفته در رحم و امانت در صُلب. البته گاهى شخص،

1.. سوره انعام، آیه ۹۸.

2.. المیزان، ج‏۷، ص۲۸۹.

3.. تفسیر العیاشی، ج۱، ص۳۷۱.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
176

۵. استفاده از فرهنگ‌های موضوعی قرآن

از جمله روش‏های رسیدن به آیات موضوع، استفاده از مجموعه‏هایی است که موضوعات قرآنی را استخراج کرده‏اند و ذیل هر موضوع به آیات مرتبط با آن موضوع اشاره کرده‏اند.

این فرهنگ‏ها نگاهی درون‏قرآنی دارند. البته غالباً با دقت و وسواسی فراتر از معمول گردآمده‏اند که گاه برخی موضوعات استخراجی به مرز موضوعات برون‏قرآنی نزدیک می‏شود؛ نظیر اهداف شریعت، موانع شناخت، عوامل ضعف، آثار مال‏اندوزی۱ و...

در میان مستشرقان، پژوهش‌گران عرب و ایرانی مجموعه‏های متعددی در این زمینه نگارش شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‏توان به فرهنگ قرآن اثر آیة اللّٰه اکبر هاشمی اشاره کرد. این اثر در سی و سه جلد با حدود دو هزار و دویست موضوع اصلی با همکاری مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات قم عرضه شده است. این مجموعه به شکل فشرده نیز با عنوان برگزیده فرهنگ قرآن در چهار جلد منتشر شده است.

برخی مجموعه‏های دیگر عبارت‌اند از: معجم الاعلام و الموضوعات فی القرآن الکریم اثر عبدالصبور مرزوق در سه جلد و فروغ بی‏پایان اثر عبدالمجید معادیخواه در یک جلد.

۶. بهره گیری از روایات پیرامون موضوع

یکی دیگر از شیوه‏های بکر برای شناسایی حداکثری آیات موضوع استفاده از ظرفیت روایات موضوع است. چنان که در گام قبلی گذشت، روایات موضوع گاه به شکل مستقیم به یافتن آیات جدیدی درباره موضوع کمک می‏کنند؛ به عنوان نمونه‏، خداوند در سوره انعام می‏فرماید:

1.. همه این موضوعات از کتاب برگزیده فرهنگ قرآن اخذ شده است.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7885
صفحه از 220
پرینت  ارسال به