همچنین باید افزود که نگاه به زمان و مکان تأثیر مناسبی برنظریهپردازی قرآنی دارد و مانع از آن میشود که با یک نظریه کاملاً انتزاعی و بیگانه از واقعیت جامعه معاصر رو به رو شویم.
۷. آشنایی به دانشی که موضوع برونقرآنی به آن مربوط میگردد
اگر محقق در صدد پژوهش قرآنی درباره موضوعی برونقرآنی است، باید بداند که بیشتر این موضوعاتْ میانرشتهای هستند و به یکی از دانشهای شناخته شده ارتباط دارند. بنا بر این، برای داشتن اهلیت پژوهش درباره آن موضوع در قرآن، لازم است به اندازه کافی درباره دانشی که موضوع پژوهش به آن مربوط میگردد، مطالعه داشته باشد و آگاهی و شناخت لازم را تحصیل کند، و گر نه نمیداند دقیقاً به دنبال چیست و چه چیزی را میخواهد تحقیق کند. همچنین دقایق و ظرایف آیات را ـ که پاسخ به ابعاد مختلف موضوع است ـ درنخواهد یافت، بلکه کلیاتی مبهم و خام را به عنوان نتیجه پژوهش عرضه خواهد کرد.
به عنوان نمونه، کسی که میخواهد درباره موضوعی در زمینه اقتصاد یا هنر در قرآن پژوهش کند، بدون داشتن مطالعات کافی در این دو زمینه نمیتواند دیدگاه قرآن را به شکل بایسته و دقیق استنباط و ترسیم کند. این کار، به ویژه برای کسانی که در صدد توسعه مرزهای دانش و بومیسازی علوم انسانی هستند، بسیار ضروری است.
پیشنیازهای تمر
بعد از مرور لوازم کلی تفسیر موضوعی به لوازم خاص تمر اشاره میشود. لوازم اختصاصی تمر همگی مربوط به بُعد روایی این گونه تفسیرِ موضوعی است که راه را برای استفاده حداکثری از منبع روایات فراهم میکند.
۱. آشنایی با روش فهم حدیث
اولین مهارتی که برای اقدام به تمر لازم است، آشنایی کافی با روش فهم احادیث است. فهم صحیح حدیث، همچون فهم صحیح آیات، مهم و ضروری است و