تئوری مجموعهای به هم پیوسته از مفاهیم، تعاریف و قضایاست که به منظور تبیین و پیشبینی پدیدهها، از طریق تشخیص روابط بین متغیرها، یک نظر نظامدار درباره این پدیدهها ارائه میدهد.۱
بنا بر این، به شکل خلاصهتر میتوان نظریه را مجموعهای از مفاهیم و قضایای مرتبط که یک یا چند پدیده را توصیف و تعلیل میکند، دانست.
با توجه به ویژگیهای نظریهپردازی در قرآن کریم میتوان «نظریه قرآنی» را چنین تعریف نمود:
مجموعهای از گزارههای حقیقی مرتبط و برگرفته از قرآن که رابطه میان متغیرهای دخیل در یک یا چند پدیده را توصیف و تعلیل میکند.
روشن است که نظریههای قرآنی، به شکل مشخص و منسجم در قرآن نیامدهاند، بلکه این تلاش پژوهشگر است که نشان میدهد چنین نظریهای در دل آیات قرآن نهفته است.
ب ـ شاخصههای نظریه۲
مهمترین شاخصهای مقبولیت یک نظریه قرآنی ـ که از سنخ تئوریهای علوم انسانی قلمداد میشود ـ عبارت است از:
۱. کاشفیت عِلّی
اولین عنصری که لازم است در هر نظریه حوزه علوم انسانی وجود داشته باشد، توصیف و تعلیل عمده مصادیق پدیدهای است که نظریه درباره آن ارائه شده است. بنا بر این، نظریه قرآنی باید دارای تبیین علّی باشد.