143
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

۳. لزوم استفاده از سنت در کشف دیدگاه قرآن

از نگاه این گرایش غرض اصلی در تفسیر موضوعی، شناخت دیدگاه قرآن کریم درباره موضوعی معین است. بنا بر این، برای تفسیر موضوعی در مسائل معرفتی (غیر فقهی) لازم نیست روایات را در عرض آیات قرار داد؛ چرا که در این صورت، از تفسیر موضوعی به «پژوهش موضوع در کتاب و سنت» منتقل شده‏ایم؛ اما در عین حال، نباید قلمرو دخالت روایات را به روایات تفسیریِ ذیل آیات موضوع منحصر نمود، بلکه باید روایات را ـ که طبق مبنای قبل، انعکاس دیدگاه قرآن هستند ـ ابزاری برای کشف دیدگاه کامل و صحیح قرآن قرار داد؛ به این شکل که روایات موضوع، در قرآن ریشه‏یابی شوند تا پژوهش‌گر به شناخت کامل‏تری از جوانب مختلف موضوع در قرآن دست یابد و از کمال پژوهش اطمینان لازم را کسب کند.

بنا بر این، گرایش سوم ـ که زیربنای تمر است ـ کمال تفسیر موضوعی را در گرو بهره‏گیری وافی از روایات اهل بیت علیهم السلام به شکل بیان شده، می‏داند. البته این شرط، شرط لازم تلقی می‏شود، نه کافی.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
142

درباره مشاهده و تجربه نیز باید گفت که مشاهده و تجربه اولاً مربوط به قلمرو محسوسات است و ثانیاً یقین‏آور بودن آن هم به شرط تکراری است که صغرای «الاتفاقُ لا یکون دائمیّاً و لا أکثریّاً» را تأمین کند. بنا بر این، تجربه و مشاهده منبع پربسامدی برای روایات امامان: نیست تا با مبنای مطرح شده در تعارض باشد؛ به ویژه این که آنان به منابع متعددی دسترسی دارند که به وحی متصل می‏گردد و دانش زلال و واقعی را در اختیار آنان قرار می‏دهد و آنان را از رجوع و استناد به این منبعِ مشروط بی‏نیاز می‏گرداند.

۲. کمال تفسیر موضوعی در بهره‏گیری کافی از روایات

درباره نقش روایات در تفسیر موضوعی و لزوم مراجعه به روایات و محدوده این کار سه گرایش وجود دارد:

۱. لزوم کشف دیدگاه سنت

به برخی از صاحب‏نظران تفسیر موضوعی نسبت داده شده که معتقدند در روند تفسیر موضوعی باید بعد از جمع‏بندی دیدگاه قرآن، به کشف دیدگاه سنت پرداخت و جمع‏بندی این دو دیدگاه را به عنوان نظر اسلام و «قرآن و عترت» ارائه نمود.۱

۲. لزوم دخالت ندادن سنت در عناصر تفسیر موضوعی

از نگاه برخی دیگر، استفاده از روایات در تفسیر موضوعی باید منحصر به تفسیر و تبیین آیات موضوع باشد و نباید عناصری از موضوع که تنها در روایات آمده است، به تفسیر موضوعی راه یابد؛ چرا که در این صورت، تفسیر موضوعی از یک پژوهشی قرآنی خارج و به پژوهشی فرا قرآنی مبدل می‏گردد.۲ این صاحب‌نظران تأکید دارند که در تفسیر موضوعی باید نظر خود قرآن و از درون خود آن استخراج شود.۳

1.. ر.ک: «ماهیت تفسیر موضوعی»، ص۱۱۱؛ زن در آیینه جمال و جلال، ص۶۱ ـ ۶۲.

2.. ر.ک: التفسیر الموضوعی و منهجیة البحث فیه، ص۹۱؛ «منهجیة البحث فی الموضوع القرآنی»، ص۳۴. زیاد خلیل از قول دکتر عبدالحی فرماوی گزارش می‏کند که او معتقد است باید در صورت نیاز موضوع را با روایات تکمیل نمود؛ یعنی درست گرایشی مخالف دارد (ر.ک: همان)

3.. ر.ک: تفسیر و مفسران، ج۲، ص۵۲۹ ـ ۵۳۰.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7705
صفحه از 220
پرینت  ارسال به