خلاف قرآنی را [که منسوب به ما باشد] نپذیرید. اگر حدیث بگوییم، موافق قرآن و سنت خواهیم گفت؛ چرا که ما از خدا و رسولش حدیث میگوییم، نه از فلان و فلان تا سخنان ما ناهماهنگ گردد.
بنا بر این روایت، معیار بودن هماهنگی با قرآن و سنت در تشخیص پذیرش روایات، به سبب نشأت گرفتن روایات امامان: از دو منبع کتاب و سنت است.
۴. در منابع متعدد اهل سنت روایت شده که ابوجحفه (وهب بن عبداللّٰه) ـ که از صغار صحابه و از اصحاب خاص و محافظان امام علی علیه السلام بوده است۱ ـ از ایشان سؤال کرد:
۰.هَلْ عِنْدَکمْ شَیءٌ مِنَ الْوَحْی إِلَّا مَا فِی کتَابِ اللَّه؟
آیا نزد شما اهل بیت غیر از آنچه در قرآن آمده چیزی از وحی وجود دارد؟
امام علی علیه السلام فرمود:
۰.لَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ! مَا أَعْلَمُهُ إِلَّا فَهْمًا یُعْطِیهِ اللَّهُ رَجُلًا فِی الْقُرْآنِ وَ مَا فِی هَذِهِ الصَّحِیفَةِ.
نه، قسم به آن که دانه را شکافت و جان را آفرید، غیر آن نمیشناسم، مگر فهم قرآن که خداوند آن را میبخشد و آنچه در این صحیفه است.
ابوحجفه سؤال کرد: «در این صحیفه چیست»؟ امام در پاسخ فرمود:
۰.الْعَقْلُ وَ فَکاکُ الْأَسِیرِ وَ أَنْ لَا یُقْتَلَ مُسْلِمٌ بِکافِرٍ.۲
دیه، آزادکردن اسیر و این که مسلمان در برابر قتل کافر قصاص نمیشود.
راوی در این روایت سؤال میکند که آیا جز آنچه در این قرآن گرد آمده، وحی