در عین حال میتوان از روایات اهل سنت در عرصه شناخت افکار، عقاید، آداب و ویژگیهای مردم عصر نزول، به ویژه اگر در اخبار متعدد آمده باشد، استفاده نمود؛ چرا که انگیزه جعل در این موارد اندک است.
همچنین رجوع به روایات اهل سنت میتواند به استفاضه و تواتر روایات شیعه نیز کمک کند؛ چنان که رجوع به روایات عامه گاه میتواند برای تأیید نظرات و آرای شیعی کاربرد داشته باشد؛ چرا که یافتن آرای موافق عقاید امامیه از سوی مخالفانی که انگیزه بالایی برای انکار دارند، گواهی قوی بر درستی و اصالت آنها است.
دشواریهای بهرهگیری از روایات تفسیری عامه
در عین برشمردن نکات مثبت و نقاط قوت روایات تفسیری عامه، باید توجه داشت که این روایات دارای آفتهایی نیز شده است؛ از جمله قریب صد سال نگارش آنها به تأخیر افتاده است. این روایات از دخالت اسرائیلیات و غرضورزیهای حاکمان جور مصون نبوده است و کمتر پالایش شده است. نیز باید اجتهاد صحابه و تابعین را از نظر دور نداشت؛ چون همان گونه که در قرائت قرآن اجتهاد میکردند، در فهم آیات نیز دست به اجتهاد میزدند و روشن است که این اجتهادات خالی از اشتباه نبوده است.
بنا بر این، برای مصون ماندن از آرای فاسدی که در این اخبار نهفته است، باید ضمن استفاده از معیارهای نقد محتوایی، از مدل فرضیهسازی برای تعامل با آنها استفاده نمود و در موارد ضروری، در صدد تحصیل استفاضه و تکثیر متون مشابه بود.
مبانی خاص تمر
۱. ریشهداشتن بیشتر روایات معرفتی در ظاهر قرآن
در یک تقسیمبندی کلی میتوان روایات را به فقهی و غیر فقهی تقسیم نمود. روایات غیر فقهی نیز یا آشکارا در تبیین و تفسیر آیهای وارد شدهاند و یا خیر. در