روشنایی امر و فصل الخطاب آنچه میان مردم است، نزد ما اهل بیت قرار دارد».
در نقلی دیگر در الکافی آمده است که منصور بن حازم به امام صادق علیه السلام عرض میکند:
۰.فَأَخبِرنی عن أصحابِ رَسُولِ اللهِ؛ صَدَقُوا عَلَى مُحَمَّدٍ أم کذَبُوا؟ قالَ: «بَل صَدَقُوا»۱
عرض کردم: آیا اصحاب رسول خدا راست میگویند یا بر او دروغ میبندند؟. فرمود: «نه، راستگویند».
بنا بر این، نباید روایات نبوی عامه در قلمرو تفسیر را یکسره انکار کرد، بلکه باید به اجمال دانست که در میان آنها روایات صادرشده نیز وجود دارد؛ چنان که درباره احادیث ضعیف شیعه نیز همین مطلب تقریر شد.
۲. روایات موقوف (صحابه)
روایات تفسیری صحابه علاوه بر مشکلات روایات مرفوع، دچار ارسال نیز هستند. لذا تکلیف اعتبار آنان روشن است؛ اما باید دانست این روایات در فرایند تفسیر ارزشمند تلقی میشوند؛ چرا که بیتردید، پیامبر اسلام تمامی قرآن را به صراحت یا با تقریرِ فهم عمومی، تفسیر و تبیین کرده است. لذا آنچه صحابی میگوید، احتمال قابل توجهی دارد که تفسیر قولی یا تقریری پیامبر صلی الله علیه و آله باشد یا دستکم به آن نزدیک باشد؛ به ویژه آن که در روایاتی که از لحاظ محتوایی مستفیض هستند، وارد شده که صحابه نزدیک پیامبر، همراه قرائت آیات، تفسیر و معانی آیات را نیز از پیامبر صلی الله علیه و آله دریافت میکردند؛ به عنوان نمونه در یکی از این اخبار چنین آمده است:
۰.حدثنا الذین کانوا یقرءوننا القرآن، کعثمان بن عفان، و عبد اللّه بن