در روایتی دیگر باز از ایشان نقل شده که فرمود:
۰.ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ... قَسَّمَ کلَامَهُ ثَلَاثَةَ أَقْسَامٍ. فَجَعَلَ قِسْماً مِنْهُ یعْرِفُهُ الْعَالِمُ وَ الْجَاهِلُ وَ قِسْماً لَا یعْرِفُهُ إِلَّا مَنْ صَفَا ذِهْنُهُ وَ لَطُفَ حِسُّهُ وَ صَحَّ تَمْییزُهُ مِمَّنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلام.۱
خداوند کلامش را سه قسمت کرده است: بخشی را دانشمند و غیردانشمند درمییابد و بخشی را تنها کسی درمییابد که ذهنش صاف، احساسش دقیق، قوه تشخیصاش سالم و خداوند سینهاش را برای پذیرش اسلام گشاده باشد.
در برخی متون نیز توصیفاتی از قرآن شده است که قابل تطبیق بر این مبناست؛ به عنوان نمونه، از پیامبر اسلام۹ روایت شده که فرمود:
۰.لَا تُحْصَى عَجَائِبُهُ... فَلْیَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ.۲
شگفتیهایش به شماره نیایند... پس باید هر پژوهشگری دیده اندیشه خود را تیز کند.
یا از امام سجاد علیه السلام روایت شده که فرمود:
۰.آیاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَکلَّمَا فَتَحْتَ خِزَانَةً ینْبَغِی لَک أَنْ تَنْظُرَ مَا فِیهَا.۳
این روایت میگوید چون مشغول تلاوت قرآن شدی، گویی گنجینهای را گشودهای و چنان که نفس مشتاق است در گنجینه نظر کند، با اشتیاق در آیات الهی عمیق شو.
چند نمونه تطبیق
۱. در آیه (یسْئَلُونَك عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکبَرُ مِنْ نَفْعِهِما)۴ از عبارت (وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ) میتوان استفاده نمود که باید در بحث و گفت و گو انصاف داشت؛ هم نکات مثبت را دید و هم نکات منفی را؛