پیامبر یا ائمه اطهار: نباشد.
۲. مفاد آیه پس از الغای پیوندهای برون متنی با معانی سیاقی دیگر آیات یا عمومات حاصل از نفی خصوصیات مخالفت نداشته باشد.
چند نمونه تطبیق
به عنوان نمونهای از تطبیق این مبنا میتوان به آیات زیر در سوره بقره اشاره کرد:
(یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ذَرُواْ مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَواْ إِن کنتُم مُّؤْمِنِین * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکمْ رُؤُسُ أَمْوالِکمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون).۱
اى مؤمنان! از خداوند پروا کنید و اگر مؤمنید آنچه از ربا که باز مانده است رها کنید. و اگر [رها] نکردید از پیکارى از سوى خداوند و فرستاده وى [با خویش] آگاه باشید و اگر توبه کنید سرمایههایتان از آن شماست، نه ستم مىورزید و نه بر شما ستم مىرود.
خداوند با نزول این آیات، از مؤمنان میخواهد آنچه را از مطالبات ربوی باقی مانده است، رها کنند و آنان را تهدید میکند که اگر چنین نکنند، بدانند که به جنگ با خدا و فرستاده او برخاستهاند و اگر توبه کنند و دست از رباخواری بکشند، اصل سرمایههای آنان بدون سود از آن آنان خواهد بود. بنا بر این، به سبب دریافت صرف اصل قرض، نه به دیگران ظلم میکنند و از آنان پول زور میگیرند و نه با حکم به عدم مالکیت بر سرمایهای که با آن رباخواری میکردند، به آنان ظلم میشود.۲
حال با توجه به مبنای «امکان استقلال معنایی عبارتها» میتوان عبارت (لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون) را از سیاق بحث ربا و سرمایه خارج و به آن همچون یک عبارت مستقل نگاه کنیم و با استناد به این عبارت، اصل کلیِ «نه ستمگر باشید و نه ستمکش» یا همان نفی ظلم کردن و ظلم پذیرفتن را اصلی قرآنی معرفی کنیم و