کار کند، باید ابتدا یک بار قرآن را به شکل ترتیبی تفسیر نماید تا مجوز ورود به تفسیر موضوعی را بیابد؛ چرا که فهم و درک آیات مشخص و محدود متوقف بر دانستن تفسیر کل آیات قرآن نیست. البته دانستن تفسیر کل آیات شرط کمال تفسیر موضوعی تلقی میشود، ولی شرط نصاب خیر.۱
۶. سازگاری درونی و بیرونی آیات
یکی از پیشفرضهایی که به پژوهشگر تحقیق موضوعی در قرآن کریم امکان دنبال کردن مقصود را میدهد، باور به سازگاری آیات و هماهنگی آیات مختلف است که در جای جای قرآن پراکنده هستند و به ظاهر با یکدیگر پیوندی ندارند و گاه حتی در ظاهر موهم تنافی و تعارض نیز هستند.
خداوند در قرآن مجید می فرماید:
( أَ فَلا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کثیراً).۲
آیا در [آیات] قرآن نمیاندیشند؟ اگر از جانب غیر خدا بود، قطعاً در آن اختلاف بسیاری مییافتند.
این آیه نورانی خبر از هماهنگی و عدم اختلاف میان آیات قرآن میدهد و این مطلب باید چنان باشد که گواهی بر فوق بشری بودن و اتصال آن به منبع علم و کمال مطلق باشد؛ یعنی چنان سازگاری و هماهنگی شگرفی میان آیات است که جز با الهی بودن آن قابل توجیه و تبیین نیست.
شاید آنچه ما را از عدم اختلاف در قرآن به وحیانی بودن آن رهنمود میکند، گستردگی مطالب قرآنی است؛ چرا که وقتی قرار باشد در تمامی موضوعات هستی یا دستکم درباره تمامی موضوعات حیات انسانی چنان سخن گفت که هیچ