49
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

نظریه‏پردازانه هستند. البته این مطلب عمومیت ندارد، بلکه بیشتر هدف پژوهش‌گر تعیین‏کننده است؛ به عنوان نمونه، می‌توان یک موضوع برون‏قرآن همچون «همبستگی اجتماعی» را از نگاه قرآن توصیف نمود و اهمیت، کارکرد و دیگر ابعاد آن را در قرآن کاوید بدون این که پژوهش، ناظر به اندیشه‏ها و نظریه‏های رایج درباره موضوع باشد و به ارائه نظریه خاصی ختم شود.

۴. محض و روایی

در تفسیر موضوعی به لحاظ استفاده از روایات، دو گرایش وجود دارد؛ یک گرایش معتقد به لزوم قرآنی بودن محض و استفاده نکردن از روایات یا حداکثر، استفاده از روایات تفسیری، ضمن تفسیرِ اجتهادی آیات است. گرایش دوم ـ که مورد تأکید این کتاب است ـ معتقد به استفاده حداکثری از روایات در تفسیر موضوعی با حفظ محوریت قرآن است که در فصل روش، مراحل آن به تفصیل بررسی خواهد شد. گرایش اول، تفسیر موضوعی محض و گرایش دوم، تفسیر موضوعی روایی (تمر) نامیده می‌شود.

۵. کل‌نگر و جزءنگر

گفتنی است آیت اللّٰه مصباح در یک دسته‌بندی، تفسیر موضوعی را به جزء‌نگر و کل‌نگر تقسیم می‌کند. مراد ایشان از گونه جزءنگر پرداختن به یک یا چند موضوع از موضوعات قرآنی است؛ بدون این که به ارتباط، نسبت و تقدیم و تأخر موضوعات توجهی باشد و مراد از کل‌نگر پرداختن به تمامی موضوعات درون‌قرآنی قرآن در یک مجموعه جامع و یک‌پارچه است. حاصل نگاه کل‌نگر به تفسیر موضوعی، «تفاسیر موضوعی جامع» را سامان خواهد بخشید. البته جامعیت این مجموعه‌ها نسبی است.۱

1.. ر.ک: «تفسیر موضوعی در گفتگو با حضرت آیة اللّٰه محمد تقی مصباح»، ص۶ـ ۷.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
48

موضوعی در این دسته جای دارند؛ اما نوع دوم کارآمدتر و راه‌گشاتر است؛ چرا که می‌توان به کمک آن مشکلات، نیازهای جامعه و حتی نظریه‌های روز علوم انسانی را مورد بررسی قرار داد؛ اما در عین حال بسیار مشکل‏تر است؛چرا که پژوهش‌گر در این عرصه عموما با فضای روشنی رو به‏ رو نیست و باید خود از ابتدا دست به تولید محتوای قرآنی بزند، قرآن را به سخن درآورد و ابعاد و سامان موضوع را استخراج نماید؛ در حالی که قرآن در موضوعات درون‏قرآنی سطوح و لایه‏هایی از موضوع را خود بیان کرده است و بخشی از مسیر را به پژوهش‌گر ارائه نموده است.

تفسیر موضوعی برون‏قرآنی بسیار مورد تأکید شهید سید محمد باقر صدر است. ایشان عنوان تفسیر موضوعی را بر این نوع تطبیق داده است.۱

۳. توصیفی و نظریه‌پردازانه

بسته به هدف تفسیر موضوعی می‌توان تفسیر موضوعی را به توصیفی و نظریه‌پردازانه تقسیم نمود. تفسیر موضوعی توصیفی در صدد است موضوعی را از نگاه قرآن توصیف کند و مشخص کند که ابعاد قرآنی و ارتباطات این موضوع با دیگر موضوعات هم‌سنخ آن در قرآن چگونه است؛ به عنوان نمونه، موضوع «ایمان در قرآن»، در صدد توصیف یک مفهوم قرآنی و تبیین ابعاد و روابط قرآنی آن است.

ولی در تفسیر موضوعیِ نظریه‌پردازانه، هدف پژوهش‌گر کشف و استخراج نظریه قرآن درباره یک مشکل یا مسأله است تا واقعیت‌های موجود را با آن نظریه تحلیل و مصادیق آینده آن را پیش‌گویی و کنترل کند؛ به عنوان نمونه، «بررسی نقش معادباوری در کاهش جرم از نگاه قرآن»، می‌تواند با هدف نظریه‌پردازی بررسی گردد و در نهایت به ارائه نظریه‏ای جدید درباره افزایش امنیت اجتماعی منتهی گردد.

بیشتر تفاسیر موضوعی درون قرآنی، توصیفی و تفاسیر برون قرآنی،

1.. المدرسة القرآنیة، ص۲۳.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7886
صفحه از 220
پرینت  ارسال به