165
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

۴. راه‏های قرآن در تربیت انسان،

۵. راه‏های تربیت انسان از منظر قرآن.

در حالی که هر یک از این عناوین بار معنایی خاصی دارد که با دیگری تفاوت می‌کند و هر یک هدف خاصی را نشان می‏دهد. «راه‏های تربیت انسان در قرآن» به معنای راه‏های تربیت انسان است که در قرآن کریم به آن‌ها اشاره کرده است. «راه‏های تربیت قرآنی انسان» یعنی روش‏هایی که می‏توان با آن‌ها انسان را به گونه‏ای تربیت کرد که دارای تربیت مورد تأیید قرآن باشد. به دیگر بیان، این عنوان در صدد تشخیص روش‏های تربیت انسان برای تحقق شاخص‏های تربیت‏یافتگی در قرآن است. «روش قرآن در تربیت انسان» یعنی روش بالفعلی که قرآن برای تربیت انسان به‏کارگرفته است و از طریق آن انسان‏ها را تربیت کرده و می‏کند. عنوان «راه‏های قرآن در تربیت انسان» می‏تواند به مفاد عنوان سوم اشاره کند و می‏تواند اشاره به مفاد عنوان اول باشد. «راه‏های تربیت انسان از منظر قرآن» نیز به معنای تمام راه‏های تربیت انسان است که یا در قرآن کریم به آن‌ها اشاره شده است یا طبق مبانی قرآن کریم مورد تأیید قرآن است.

شیوه‌های تعیین موضوعات تفسیر موضوعی

بسیاری از دانشجویان و پژوهش‌گران تفسیر موضوعی از نبود یا کم‏بودن موضوعات پژوهشی شکایت دارند. برای حل این مشکل راه‏های زیر پیشنهاد می‏گردد:

۱. ارتباط فکری با جهان خارج

پژوهش‌گر باید با جهانی که در آن زندگی می‏کند، ارتباط فکری داشته باشد وسعی کند مشکلات واقعیتی را که در آن می‌زیستد درک کرده و سپس به مسأله تبدیل کند. عدم درگیری با مشکلات جهان امروز و عرصه‌های مختلف حیات فردی و اجتماعی باعث نیافتن موضوعات درخور، کارآمد و مورد نیاز می‌گردد؛ چنان که موتور محرکه یعنی دغدغه‌مندی پژوهش‌گر نیز به کار نخواهد افتاد.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
164

شده است، عبارت‌اند از مسائلی که مربوط به نیازهای معرفتی انسان درباره مبدأ، معاد، ارزش‏های واقعی و تکالیف فردی و اجتماعی است و آنچه زمینه سعادت دنیوی و اخروی انسان را فراهم می سازد، اعم از نظام فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی.

بنا بر این، در این دست موضوعات هیچ محدودتی وجود ندارد و پژوهش‌گر می‏تواند با دست باز به انتخاب موضوعی در این قلمرو بپردازد.

همچنین گفته شد که موضوعات فراتر نظیر موضوعات طبیعی ممکن است در ظاهر قرآن بحث شده باشد. بنا بر این، اگر به موضوعات مربوط به علوم طبیعی پرداخته می‏شود، باید از وجود آیات کافی ـ که در ظاهر قرآن به آن پرداخته باشند ـ اطمینان حاصل کرد.

برخی برای تحقق این شرط، از یک شاخص خاص استفاده کرده‏اند و گفته‏اند موضوع باید در دایره مقاصد قرآن یا زمینه‌ساز تحقق یکی از مقاصد قرآن باشد.۱

۲. اشاره صحیح به «قرآن» در عنوان

انتخاب دقیق ترکیب واژه «قرآن» در عنوان، غرض و هدف پژوهش‌گر از پژوهشی را که در صدد انجام آن است، به درستی بیان می‏کند؛ چنان که عدم به کارگیری ترکیب مناسبی که گویای ارتباط موضوع و قرآن کریم باشد، سبب می‏شود پژوهش‌گر متهم به انحراف از عنوان گردد و محصول کار او ناسازگار با عنوان ارزیابی شود؛ به عنوان نمونه، اگر کسی می‏خواهد در قرآن کریم درباره روش‏های تربیت انسان پژوهش کند، ممکن است یکی از این عناوین را انتخاب کند:

۱. راه‏های تربیت انسان در قرآن،

۲. راه‏های تربیت قرآنی انسان،

۳. روش قرآن در تربیت انسان،

1.. ر.ک: التفسیر الموضوعی تاصیل و تمثیل، ص۱۷۳، به نقل از: «منهجیه البحث فی الموضوع القرآنی».

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7917
صفحه از 220
پرینت  ارسال به