129
تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش

مسعود، و غیرِهما: أنهم کانوا إذا تَعلَّمُوا من النبی۹ عشرَ آیاتٍ لم یجاوزوها حتی یتَعلَّموا ما فیها مِن العلم و العمل. قالوا فتعلمنا القرآنَ و العلمَ و العملَ جمیعاً.۱

کسانی همچون عثمان بن عفان، عبداللّٰه بن مسعود و دیگران که قرآن را به ما آموزش می‏دادند، برای ما گزارش کردند که آنان چون ده آیه را از پیامبر صلی الله علیه و آله می‏آموختند، جلوتر نمی‏رفتند تا دانش و عملی که در آن‌هاست را فراگیرند. آنان گفتند: ما قرآن، دانش و عمل را یک‏جا می‏آموختیم.

از دیگر سو، صحابه نزدیک پیامبر صلی الله علیه و آله شاهد وحی و ناظر اسباب نزول آیات بودند؛ از آداب و رسوم جاری عرب آگاه بودند و از دیگر ملابسات و قراین خارجی آیات آگاهی داشتند. لذا کاملاً منطقی است که آرای تفسیری آنان را فی الجمله ارزشمند بدانیم.

همچنین بسیار طبیعی است که صحابه درباره آیاتی که دچار ابهام بودند، به پیامبر رجوع کنند یا دست‌کم شاهد پاسخ پیامبر در برابر پرسش‌های دیگران درباره معانی و مراد آیات باشند. بنا بر این، نباید از این منبع اجمالی محروم ماند، بلکه باید از ظرفیت‏های بالقوه آن استفاده کرد.۲

۳. روایات مقطوع (تابعین)

این دسته روایات نیز به لحاظ اعتبار، تفاوتی با روایات موقوف ندارند و یکسره فاقد

1.. جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۲۸: (حدثنا) محمد بن على بن الحسن بن شقیق المروزی قال: سمعت أبى، یقول: حدثنا الحسین بن واقد قال: حدثنا الأعمش، عن شقیق، عن ابن مسعود قال: کان الرجل منا إذا تعلم عشر آیات لم یجاوزهن حتى یعرف معانیهن و العمل بهن (جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص۲۷).

2.. البته در استفاده از سخنان صحابه باید توجه داشت که تفسیر آنان بیشتر تفسیر به مثال و مصداق است و در بسیاری از موارد دارای یک جامع، یعنی معنای عام آیه است و این جامع بسیار کمک می‌کند تا قراین داخلی به عنوان معیاری مهم ایفای نقش کنند (ر.ک: الاتقان، نوع شروط المفسر و آدابه). نکته دیگر، آن است که دانش تفسیری و فهم صحابه به یک اندازه نیست و روشن است که آنچه از صحابه سرشناس در تفسیر همچون ابن مسعود، ابن عباس و جابر بن عبداللّٰه نقل شده، از ارزش بیشتری برخوردار است.


تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
128

روشنایی امر و فصل الخطاب آنچه میان مردم است، نزد ما اهل بیت قرار دارد».

در نقلی دیگر در الکافی آمده است که منصور بن حازم به امام صادق علیه السلام عرض می‌کند:

۰.فَأَخبِرنی عن أصحابِ رَسُولِ اللهِ؛ صَدَقُوا عَلَى مُحَمَّدٍ أم کذَبُوا؟ قالَ: «بَل صَدَقُوا»۱

عرض کردم: آیا اصحاب رسول خدا راست می‌گویند یا بر او دروغ می‌بندند؟. فرمود: «نه، راستگویند».

بنا بر این، نباید روایات نبوی عامه در قلمرو تفسیر را یکسره انکار کرد، بلکه باید به اجمال دانست که در میان آن‌ها روایات صادرشده نیز وجود دارد؛ چنان که درباره احادیث ضعیف شیعه نیز همین مطلب تقریر شد.

۲. روایات موقوف (صحابه)

روایات تفسیری صحابه علاوه بر مشکلات روایات مرفوع، دچار ارسال نیز هستند. لذا تکلیف اعتبار آنان روشن است؛ اما باید دانست این روایات در فرایند تفسیر ارزشمند تلقی می‌شوند؛ چرا که بی‌تردید، پیامبر اسلام تمامی قرآن را به صراحت یا با تقریرِ فهم عمومی، تفسیر و تبیین کرده است. لذا آنچه صحابی می‌گوید، احتمال قابل توجهی دارد که تفسیر قولی یا تقریری پیامبر صلی الله علیه و آله باشد یا دست‌کم به آن نزدیک باشد؛ به ویژه آن که در روایاتی که از لحاظ محتوایی مستفیض هستند، وارد شده که صحابه نزدیک پیامبر، همراه قرائت آیات، تفسیر و معانی آیات را نیز از پیامبر صلی الله علیه و آله دریافت می‌کردند؛ به عنوان نمونه در یکی از این اخبار چنین آمده است:

۰.حدثنا الذین‏ کانوا یقرءوننا القرآن، کعثمان بن عفان، و عبد اللّه بن

1.. الکافی، ج۱، ص۶۵. جست و جوی کلید واژه «اصحاب محمد» در میان روایات امامیه روشن می‌کند که مراد امامان شیعه از اصحاب محمد، صحابه برگزیده (اصحابه المنتجبین) است که در نظر امامان: از جایگاه والایی برخوردار هستند.

  • نام منبع :
    تفسیر موضوعی روایی؛ چیستی، مبانی و روش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7907
صفحه از 220
پرینت  ارسال به