ممنوعیت ورود شخص مُحرم به خانهاش بود. لذا اگر شخصی در حال احرام میخواست وارد خانه خود شود، با ایجاد منفذی در دیوار پشت خانه وارد میشد.۱
خداوند این سنت جاهلی را ابطال میسازد و آن را امری نامعقول و بیخاصیت میخواند و میفرماید: نیکی روش افراد متقی است و از در خانهها وارد آنها شوید.
(وَ لَیسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقی وَ أْتُوا الْبُیوتَ مِنْ أَبْوابِها).۲
و نیکى آن نیست که از پشت خانهها به درون آنها درآیید بلکه نیکى [از آن] کسى است که پرهیزگارى ورزد و به خانهها از در درآیید.
بنا بر این، (وَ أْتُوا الْبُیوتَ مِنْ أَبْوابِها) ابطال سنتی جاهلی و تفکری ساختگی است. با این حال، در روایاتی مشاهده میکنیم که امام علیه السلام این عبارت را از فضای نزول خود خارج میسازد و به دیگر بیان، با الغای فضای نزول به تعمیم آن میپردازند.
در کتاب المحاسن برقی چنین روایت شده است:
۰.عَنْ أَحْمَدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ۷ فِی قَوْلِ اللَّهِ عز و جل: (وَ أْتُوا الْبُیوتَ مِنْ أَبْوابِها)، قَالَ یعْنِی: أَنْ یأْتِی الْأَمْرَ مِنْ وَجْهِهِ أَیَّ الْأُمُورِ کانَ.۳
امام باقر علیه السلام درباره این آیه که میفرماید: «نیکوکاری آن نیست که از پشت خانهها به آنها درآیید»، فرمود: مقصود آن است که در کارها، هر چه باشد، از راه آن وارد شوید.
قواعد الغای پیوندهای برونمتنی
قواعد عامی که میتواند الغای پیوندهای برون متنی را منضبط کند عبارتاند از:
۱. دلیلی بر اختصاصی بودن مفاد آیه در دست نباشد یا آیه از شؤون اختصاصی