یعنی میتوان با کافران ارتباط کاری داشت و یا تا وقتی که دشمنی نورزند و طالب همزیستی مسالمتآمیز باشند رابطه انسانی برقرار کرد اما پذیرش ولایت و سرپرستی آنان و محبتورزی به آنان از هر نوع که باشد پذیرفته نیست.۱
اعتقاد به آنچه در این مبنا بیان شد و رفتار بر این اساس در میزبانی بهویژه در هتلداری اهمیت بسزایی داشته، راه فراری از آن نیست. پایبندی به این اصل اگرچه برای هتلداریِ غیراسلامی یک ضرورت است، در هتلداری اسلامی ضرورتش مضاعف و پایبندی و التزام عملی به آن اجتنابناپذیر است؛ زیرا هتلداری در جامعه اسلامی در حقیقت علاوه بر اهتمام به ارائه خدمات به مسافران و درآمدزایی، نمایندگی جامعه مسلمانان را نیز بر عهده دارد و میبایست به شایستگی از عهده آن مأموریت اخلاقی و دینی برآید. یعنی کارگزار هتل در هتل اسلامی نماینده مذهب خود نیز هست و مسئولیت اخلاقیاش اقتضا میکند رفتارش با مهمانان در هتل بر اساس عدالت و منطبق با موازین انسانی و اسلامی باشد تا از این رهگذر ضمن انجام وظیفه انسانی، اخلاقی و شغلی خود، نمایندهای شایسته برای اسلام و مسلمانان باشد.
۲. ارزشمداری اخلاقی و فرهنگی
یکی از آسیبهای مهم توسعه جهانگردی، تأثیرگذاری منفی جهانگردان بر ارزشهای بومی حاکم بر جامعه بهویژه القاء حس عقبماندگی