93
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

ب. مبانی اختصاصی اخلاق میزبانی

در بیان مبانی اختصاصی باید گفت که این مبانی مستقیماً به اخلاق میزبانی مرتبط بوده، در این خصوص قابل تعریف است و فقدان اعتقاد و باور به آن مبانی، موضوع پذیرش اصل میزبانی و یا پذیراییِ اخلاقی از مهمان را به مخاطره جدی خواهد انداخت. این مبانی عبارت‌اند از:

۱. ارزشمندیِ ارتباطات حداکثری با جوامع انسانی

پیش‌ترگفتیم که حوزه‌های ارتباطی انسان، از یک منظر چهار نوع است که شامل ارتباط او با خدا، خود، همنوع و جهان آفرینش می‌شود. یکی از حوزه‌های ارتباطی انسان، ارتباط او با همنوعان است و اخلاق میزبانی به حوزه ارتباطی او با همنوعان بازگشت دارد. همچنین، ایجاد ارتباط و مراوده حداکثری، در اسلام به عنوان اصلی مورد نظر پیشوایان دینی بوده و به شیوه‌های گوناگون و بیان‌های متعدد و متنوع به این مهم تأکید کرده‌اند. سیره و روش پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت در طول حیاتشان، همواره برقراری رابطه انسانی و دوستانه با همگان بود و جز در موارد خاص و نسبت به افراد خاصی مانند کافران و مفسدان، بی آنکه دلیلی موجه بر آن اقامه شود، قطع ارتباط توصیه نشده است. همچنین هیچ‌گاه بستن حدود و مرزها یا کاستن از میزان ارتباط با ملل مختلف را توصیه نکرده و از آن سخن به میان نیاورده‌اند. آنان همواره در صدد برقراری ارتباط با ملل مختلف بودند و از این رهگذر ضمن مراودات متعارف و تعاملات مرسوم و از جمله تجارت، به تبلیغ دین نیز


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
92

مهمی در تجلی یاقتن اخلاق میزبانی اسلامی ایفا می‌کند؛ زیرا آنگاه که مطالبات و درخواست‌های مهمانان و یا همکاران، مستلزم ارتکاب خطا از سوی او باشد هرگز تن به انجام آن نخواهد داد و روح خویش را به گناه آلوده نخواهد کرد و به طور کلی از ارتکاب رفتارهایی که دیانت و اخلاق او را تضییع کند پرهیز خواهد کرد. نتیجه این عملکرد، جلب اعتماد و احترام همگان در محیط کار خواهد بود.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5929
صفحه از 248
پرینت  ارسال به