آن گناه حقیر و کوچک باشد. پس در اعتراض به مردم خود در اواخر حکومتش می فرماید:
۰.«من میدانم شما را چه چیز اصلاح میکند و کجی شما را راست میگرداند، اما اصلاح شما را با فاسد شدن خود جایز نمیدانم».۱
نتیجه آنکه در معارف دینی، حرمت، کرامت، سعادت و حیات فرد موضوعیت و اصالت دارد تا جایی که هیچ یک از مؤمنان حق ندارد سعادتمندی اخروی خود را برای سعادت دیگری فدا کند، اگر چه آن دیگری، عزیزترین بستگان او و یا جمعیت زیادی از افراد بشر باشند. پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله کسی که به خاطر خانواده و فرزندانش از اطاعت خدا و سعادت اُخروی خود چشمپوشی کند بدبخت خوانده است:
۰.«از امام على علیه السلام نقل شده است که از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله پرسید: شقاوتمندترین (بدبختترینِ) مردم كیست؟ آن حضرت فرمود: كسى كه دینش را براى دنیاى دیگرى بفروشد».۲
نتیجه مطالبی که بیان شد، این است که تأمین سعادت اخروی خویش از اولویت برخوردار است و در امور اخروی، ایثار آخرت خویش فاقد وجاهت عقلی و شرعی است. پس کسی که برای دنیای دیگری از آخرت خود بگذرد، انسان خردمند نیست.
اما توجه به این اصل در میزبانی اسلامی کاربرد بسیاری داشته، نقش