۸. اولویت خود بر دیگری در امور اخروی
از منظر تعالیم دینی، انسان قبل از هر چیز میبایست به دنبال سعادت و رستگاری خویش باشد و سپس سعادت دیگران را بخواهد. اولویت داشتن خود، در مکتب اسلام به معنای پاسداری از مصلحت اخروی خویش به هر قیمتِ ممکن است. این اولویت به معنای آن است که تحت هیچ شرایطی نمیتوان از سعادت اخروی خویش گذشت؛ حتی به قیمت تحصیل سعادت دیگران. ازاینرو کسی که برای سعادت جامعهاش، خود را آلوده به گناه میکند و خویشتن را در معرض هلاکت ابدی قرار میدهد، انسان عاقل و خردمندی نیست و کار پسندیدهای انجام نداده و ایثار نکرده است؛ زیرا ایثار به عنوان یک رفتار اخلاقیِ برتر، اگر در قالب ایثار مال و جان و یا به طور کلی اگر به معنای ایثار آنچه مربوط به دنیاست باشد، معنا دارد و از نظر ارزشی در اوج است، اما اگر آخرت خود را برای دیگری ایثار کند، حماقت نامیده میشود و عملش مورد تأیید عقل و دین نیست.
توضیح آنکه خداوند حب ذات را در ضمیر انسان نهادینه کرده و هریک از افرادِ بشر، پیش و بیش از هر کس خود را دوست دارد و تمام عزم و همت خود را در طول حیات دنیویاش در جهت کسب سعادت خویش صرف میکند. این امر به عنوان تکلیفی آسمانی از سوی پروردگار نیز وضع شده است. پس آنکه صادقانه خدای متعال را میپرستد و او را اطاعت میکند، تقرب خویش به پروردگار و سعادتش در آخرت را دور از نظر ندارد و از آن صرف نظر نمیکند. بدیهی است کسی که برای ترس از جهنم و یا