83
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

به مهمانان به‌ویژه آنگاه که از مؤمنان باشند، و مخصوصاً آنگاه که هزینه ارائه خدمت و پذیرایی دریافت می‌شود، واجب و زیان رساندن به مؤمن اگرچه در قالب کم‌کاری باشد، بسیار زشت و از نظر تکلیفی نیز حرام خواهد بود.

در ضمن باید توجه داشت که مسلمان نبودنِ مهمان دلیلی بر جواز کوتاهی در ادای حق او و اهمال در پذیرایی مطابق با انتظار و وظیفه نیست؛ زیرا این نوع رفتار، از یک سو همسو با شرافت و کرامت عامل یا همان کارگزار نیست؛ و از سوی دیگر به جایگاه، اعتبار و خوشنامیِ میزبان و مکانِ اقامتی صدمه خواهد زد و این یعنی زیان‌رسانی به خود و برادران ایمانیِ همکار. کوتاهی در انجام وظیفه و کار کردن به نحو ضعیف و سست، مسلمانان و مسلمانی را نزد غیرمسلمانانی که در هتل اقامت کرده‌اند بدنام می‌کند و رفتاری ضد تبلیغ برای مسلمانان و هتل به شمار می‌رود. امام صادق علیه السلام با عنایت به این آسیب به مؤمنان خطاب می‌کند:

«یا مَعْشَر الشِّیعَةِ إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَینا کونُوا لَنا زَیناً وَ لا تَکونُوا عَلَینا شَیناً: ۱ ای شیعیان! شما به ما منسوب هستید؛ پس مایه زینت ما باشید، نه مایه آبروریزی ما».

نتیجه آنکه کار را کامل و بی‌نقص انجام دادن یکی از مبانی کلیدی در اخلاق کار به شمار آمده و به عنوان مبنایی عام برای اخلاق میزبانی نیز

1.. مشکاة الأنوار، ص۶۷.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
82

به مرتب کردن خشت‌ها پرداخت و می‌فرمود: «به من سنگ بدهید! گِل بدهید!». سپس شکاف‌های خشت‌ها را با گِل پُر كرد. وقتى از كار، فراغت یافت و خاك بر گور ریخت و آن را صاف كرد، در برابر تعجب اصحاب پیرامون خود فرمود: «مى‌دانم به‌زودى این بدن از بین مى‌رود و تباه مى‌گردد؛ اما خدا دوست دارد هرگاه بنده‌اش كارى انجام مى‌دهد، آن را استوار (بدون عیب) به پایان ببرد».۱

بر این اساس انجام دادن کار به صورت ضعیف، بی‌دقت و سست، برازنده، انسان شریف و مؤمن نیست. کار سست و ضعیف، حُسن شهرت فرد یا جامعه و یا حتی یک ملت را مخدوش می‌کند و اعتبارشان را از بین می‌برد و بدنامی آنان و نیز رهبران و پیشوایانشان را به دنبال خواهد داشت. همچنین موجب تضییع حقوق دیگران می‌گردد و بالاخره کرامت انسانی آنان را لکه‌دار می‌کند؛ زیرا در حقیقت با ارائه کار ضعیف به ارباب رجوع، نوعی توهین به او روا می‌دارد.

این مبنای کلی در همه جا جاری و ساری است و هریک از افراد جامعه انسانی و اسلامی می‌بایست بر اساس آن، فعالیت‌های روزانه و وظایف کاری و مسئولیت‌های خود را به بهترین وجه ممکن به انجام رساند؛ اما این وظیفه آنگاه که در ارتباط با میزبانی و پذیرایی از مهمان باشد، از اهمیت و ضرورت مضاعف برخوردار خواهد بود؛ زیرا ارائه خدمت

1.. علل الشرائع، ص۳۱۰، ح ۴، عن عداللّه بن سنان؛ بحارالأنوار، ج ۶، ص۲۲۰، ح ۱۴.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6607
صفحه از 248
پرینت  ارسال به