داده شده که در این مورد از میزبانان خود شکایت کند و عیب آنان را فاش سازد. امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه لا یحب الله الجهر بالسوء من القول لا من ظلم۱ میفرماید:
۰.«هر کس مهمانی را دعوت کند و از او خوب پذیرایی نکند، مهمان از کسانی است که در حقش ظلم و ستم شده و اگر درباره سختیهایی که به او گذشته چیزی بگوید، گناهی نکرده است».۲
البته هتلها منزل مسکونی نیستند و فقط مکانی برای اقامت به شمار میروند و هتلداران نیز با توجه به تفاوتشان با میزبانان، علاوه بر آگاهی و پایبندی به اصول اخلاقی میزبانی، باید به اصول اخلاقی هتلداری نیز واقف و بدان عامل باشند؛ حقیقتی که هتلداری را به مثابه حرفهای تخصصی در جهان شناسانده است.
به هر تقدیر انتظار میرود میزبانان و بهویژه هتلداران با رعایت استانداردهای اخلاقی و رفتاریِ مناسب در جلب رضایت مهمانان یا مستأجران خود، موفقیت مطلوبی تحصیل کنند و از این منظر در جهت ترویج و تثبیت اصول اخلاقی مبتنی بر آموزههای قرآنی و حدیثی مؤثر بوده، الگوی مناسبی را برای اخلاق میزبانی اسلامی فعلیت بخشند.