43
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

فصل دوم
سفر و اهمیتِ پذیرایی از مهمان


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
42

داده شده که در این مورد از میزبانان خود شکایت کند و عیب آنان را فاش سازد. امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه لا یحب الله الجهر بالسوء من القول لا من ظلم۱ می‌فرماید:

۰.«هر کس مهمانی را دعوت کند و از او خوب پذیرایی نکند، مهمان از کسانی است که در حقش ظلم و ستم شده و اگر درباره سختی‌هایی که به او گذشته چیزی بگوید، گناهی نکرده است».۲

البته هتل‌ها منزل مسکونی نیستند و فقط مکانی برای اقامت به شمار می‌روند و هتلداران نیز با توجه به تفاوتشان با میزبانان، علاوه بر آگاهی و پایبندی به اصول اخلاقی میزبانی، باید به اصول اخلاقی هتلداری نیز واقف و بدان عامل باشند؛ حقیقتی که هتلداری را به مثابه حرفه‌ای تخصصی در جهان شناسانده است.

به هر تقدیر انتظار می‌رود میزبانان و به‌ویژه هتلداران با رعایت استانداردهای اخلاقی و رفتاریِ مناسب در جلب رضایت مهمانان یا مستأجران خود، موفقیت مطلوبی تحصیل کنند و از این منظر در جهت ترویج و تثبیت اصول اخلاقی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و حدیثی مؤثر بوده، الگوی مناسبی را برای اخلاق میزبانی اسلامی فعلیت بخشند.

1.. «خدا دوست ندارد کسی صدایش را به گفتار بد، بلند کند، مگر اینکه به او ستم شده باشد» (نساء: ۱۴۸).

2.. سفینة البحار، ج۲، ص۷۶؛ تفسیر برهان، ج۱، ص۲۵: «من اضاف قوما فاساء ضیافتهم فهو ممن ظلم فلا جناح علیهم فیما قالو فیه».

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5994
صفحه از 248
پرینت  ارسال به