41
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

می‌شوند.

سومین نگاه این است که چون غالباً از شهر و دیار دیگری برای اقامت به هتل‌ها و مهمان‌پذیرها می‌روند «مسافر» نیز خوانده می‌شوند. البته مسافر بودن یا نبودن آنان برای صاحبان اماکن اقامتی تفاوتی ندارد؛ زیرا در هر صورت کارگزاران این اماکن می‌بایست خدمات خود را ارائه کنند. اما گرچه آنان هزینه‌های کالا و خدمات دریافتی خود را پرداخت می‌کنند، از این منظر که به مکانی وارد شده‌اند و انتظار پذیرایی مناسب دارند مهمان خوانده می‌شوند و جمعِ ویژگیِ مهمان بودن با ویژگیِ مشتری بودن منافاتی ندارد. ازاین‌رو هم مهمان‌اند و هم مشتری: مهمان‌اند پس پذیراییِ مناسب از آنان لازم و ضروری است؛ مشتری هستند، چون می‌بایست هزینه‌های لازم را پرداخت کنند.

نکته حایز اهمیت این است که لزوم پذیرایی مناسب از مهمانان واحد‌های اقامتی، ضرورتِ آگاهی هتلداران و کارگزاران آنان از اصول اخلاقیِ میزبانی و نیز هتلداری را آشکار می‌سازد. بر این اساس بر هتلداران و کارگزاران هتل‌هاست که برای پاسداشت جایگاه و شأن مهمانان خود، و نیز برای محافظت از حیثیت و آبروی ملّی خویش به اصول اخلاق میزبانی واقف، و به پایبندی به آن اصول متعهد باشند. این امر نه تنها در جهت پاسداری از مصالح ملی و نیز حفظ جایگاه انسانی میزبانان خواهد بود، بلکه ضرورتی در راستای گرامی‌داشت شخصیت مهمانان و احقاق حقوق آنان است؛ حقیقتی که در تعالیم اخلاقی اسلام کوتاهی و اهمال در انجام آن، ستمگری در حق مهمان خوانده شده است و این حق به مهمان


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
40

حکم مهمان دارند و پیش‌بینیِ وسایل رفاه و آسایش و نیز پذیرایی از آنان ضروری و در راستای اخلاق اسلامی است، حتی اگر از طریق تأسیس هتل و مهمان‌پذیر باشد؛ به‌ویژه اگر تعداد مهمانان یا مسافران زیاد باشد و پذیرش آن‌ها جز از طریق هتل‌ها و واحدهای اقامتی امکان‌پذیر نباشد.

مهمان: مسافر یا مشتری؟

یکی از پرسش‌های قابل طرح این است که آیا می‌توان کسانی را که مدتی در هتل اقامت می‌کنند، مهمان دانست؟ می‌دانیم که این افراد غالباً مسافرند و البته اگر مسافر هم نباشند، برای صاحبان هتل بیش از آنکه مهمان به شمار آیند مشتری تلقی می‌شوند. ازاین‌رو چرا باید آنان را مشتری نخواند و مهمان به شمار آورد؟

به نظر می‌رسد به افرادی که برای اقامت به هتل‌ها یا واحدهای اقامتی وارد می‌شوند، از سه منظر می‌توان نگریست: نخست از این منظر که به مکان غریبی برای اقامت کوتاه‌مدت وارد شده‌اند و انتظار پذیرایی دارند. به این افراد «مهمان» گفته می‌شود. البته در این صورت صاحب مکان اقامتی، مسئولیت پذیرایی از آنان را بر عهده خواهد داشت.

نگاه دوم از این منظر که هزینه اقامت و خدماتی را که به آنان ارائه می‌شود به طور کامل پرداخت می‌کنند. این افراد «مشتری» شمرده می‌شوند. البته شاید از این منظر بتوان آن‌ها را نوعی «مستأجر» نیز خواند. مشتری یا مستأجر، هریک که به شمار آیند، ازآن‌روست که کالا و یا خدماتی را دریافت کرده، وجه آن را می‌پردازند و موجب درآمدزایی

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6000
صفحه از 248
پرینت  ارسال به